Verhofstadt praat ondernemers moed in

Het vertrouwen van de Belgische ondernemers kreeg in mei een deuk. De barometer van de Nationale Bank ( NBB) daalde tot -1,7 na een forse stijging in april tot 0,6. De NBB benadrukte op dinsdag 25 mei dat de kentering er vooral komt door de hoge olieprijzen. Die deed de inflatie in de maand mei tot 2,6 % stijgen, wat het hoogste peil is in twee jaar.

Premier Guy Verhofstadt ( VLD) greep een bijeenkomst met het Verbond van Belgische Ondernemingen ( VBO) op donderdag 27 mei aan om zijn groeiprognose voor de Belgische economie van 2 naar 2,3 % bij te stellen. De premier baseert zich naar eigen zeggen op de recentste gegevens van de NBB, die de cijfers pas op 10 juni – net voor de verkiezingen – gaat vrijgeven. Verhofstadt verklaarde trouwens dat hij de vennootschapsbelasting onder 30 % wil brengen. Minister van Financiën Didier Reynders ( MR) is voorzichtiger en opteert voor striktere controles op de begrotingsuitgaven. In L’Echo verklaarde Reynders dat het onder controle houden van publieke uitgaven belangrijker is dan te rekenen op de economische groei.

Intussen maakte accountant Ernst & Young ( E&Y) op donderdag 27 mei bekend dat België 77 van de 1933 internationale investeringsprojecten binnenrijfde, wat een achtste plaats op de vergelijkende lijst oplevert. De troeven voor België zijn volgens E&Y vooral het sociale klimaat en de infrastructuur. De zwaktes zijn de financiële handicaps en het imago. De Belgische bedrijven maken ondertussen verder opgang in de internationale economie. De Britse zakenkrant Financial Times maakte naar jaarlijkse gewoonte haar rangschikking van de 500 grootste bedrijven in de wereld. Het aandeel van de Belgische bedrijven is naar zes gestegen, dankzij nieuwkomer Almanij die op de 460ste plaats postvat. De andere Belgen zijn Fortis, Dexia, Electrabel, KBC en Interbrew.

We slagen er maar niet in om uit te leggen dat ook een bank waarde creëert. Als een autofabrikant of een zuivelproducent winst maakt, is het omdat hij goede producten maakt. Maar als een bankier winst maakt, is hij een dief. Voor beleidsmakers moet het verleidelijk zijn om op deze populaire sentimenten in te spelen.

( Fortis Bank-topman Herman Verwilst over het imagoprobleem van banken, in De Tijd)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content