BUY

"Op de antiekmarkt zijn de prijzen relatief stabiel, maar aan de lage kant. Na de boom van de jaren zestig tot tachtig, toen antiek topprijzen haalde, is de markt ingezakt. Chinese antiek is de grote uitzondering. Een antieke Hollandse kussenkast kostte veertig jaar geleden omgerekend 10.000 euro, nu nog amper 1500 à 2000 euro. Dat is abnormaal laag. Dus ik vermoed dat die prijzen weer zullen aantrekken.
...

"Op de antiekmarkt zijn de prijzen relatief stabiel, maar aan de lage kant. Na de boom van de jaren zestig tot tachtig, toen antiek topprijzen haalde, is de markt ingezakt. Chinese antiek is de grote uitzondering. Een antieke Hollandse kussenkast kostte veertig jaar geleden omgerekend 10.000 euro, nu nog amper 1500 à 2000 euro. Dat is abnormaal laag. Dus ik vermoed dat die prijzen weer zullen aantrekken. "De lage prijzen hebben te maken met de kleine vraag. In hedendaagse interieurs staat haast geen antiek. Het wordt te veel geassocieerd met de ouderwetse spullen van onze grootouders. Maar dat gaat volledig voorbij aan de esthetiek ervan. Vintage design wordt wel geroemd om zijn retrolook en mooie lijnenspel, maar de mooie lijnen in een antieke kast weigeren veel mensen te zien. Enkele trendsetters zullen dat tij binnenkort wel doen keren. De gouden jaren van de antiek komen wellicht niet terug, maar de bodemprijzen van nu zullen zeker normaliseren." "In antiek zijn er verschillende domeinen waar de vraag en het aanbod min of meer in evenwicht zijn, omdat er niet meteen een marktstijging of -daling verwacht wordt. Oude meesters, wandtapijten en voorwerpen of kunstwerken uit de haute époque (15de tot 17de eeuw) zijn volgens mij goede voorbeelden. Kwaliteit en authenticiteit zijn de termen die de waarde van een stuk bepalen. En die ook de prijsstabiliteit ervan garanderen." "Als je geld wil verdienen aan Chinese antiek, moet je die nu op de markt gooien. Die wordt momenteel voor 80 procent opgekocht door Chinezen zelf. Na hun culturele revolutie is er bijzonder weinig overgebleven in het oosten. De stukken in de Chinese smaak zijn daarom het meest begeerd, niet het exportporselein dat gemaakt werd als exotische opsmuk voor westerse interieurs. De nieuwe rijke Chinezen kopen zich momenteel een verleden, net zoals onze eigen ondernemers in de jaren zestig en zeventig veel antiek kochten. "De hang naar Chinese kunst is internationaal. Elk zichzelf respecterend veilinghuis springt op de kar. Dat betekent dus dat er geld mee te verdienen valt. Los van de Chinese kunst merk ik dat puur decoratieve stukken, vaak zonder kunsthistorische waarde, soms ook hoge prijzen halen. Het enige criterium is de originele esthetiek. Ze hoeven helemaal niet oud te zijn om een verrassend hoge prijs te halen." THIJS DEMEULEMEESTER