Als projectmanagers bij een Belgische scale-up reisden Jorg Hendrikx en Sven De Donder de wereld rond, om potentiële klanten te bezoeken. Tijdens een trip naar de Hannover Messe begonnen de twee te brainstormen. Waarom zou je duizenden kilometers rijden, in de hoop ergens een hotel te boeken en louter toevallig een interessant product te ...

Als projectmanagers bij een Belgische scale-up reisden Jorg Hendrikx en Sven De Donder de wereld rond, om potentiële klanten te bezoeken. Tijdens een trip naar de Hannover Messe begonnen de twee te brainstormen. Waarom zou je duizenden kilometers rijden, in de hoop ergens een hotel te boeken en louter toevallig een interessant product te ontdekken? Dat moet toch beter kunnen? Hun wilde plannen stierven een stille dood toen de twee hun eigen weg gingen, maar aan het begin van de coronacrisis vonden Hendrikx en De Donder elkaar terug. "Het leek ons het ideale moment om een onlinehandelsbeurs te organiseren. We lanceerden de Virtual Industry Fair", zegt Hendrikx. De beurs was een succes, al wilde het duo iets duurzamers uitbouwen dan een eendagsevenement. "Daarom ontwikkelden we Qviro, een onlineplatform waarop kopers makkelijk producten en technologie met elkaar kunnen vergelijken", vertelt De Donder. "Verkopers van technologie betalen voor data waarmee ze kunnen zien welke ingenieurs zoeken naar hun oplossingen, en hoe goed ze scoren ten opzichte van de concurrentie. Van het Zuid-Koreaanse Doosan tot het Canadese Kinova: allemaal zitten ze op ons platform." Intussen werkt een team van zeven mensen aan Qviro. Voorlopig kun je op het platform alle soorten industriële robots en bijbehorende accessoires met elkaar vergelijken, in de nabije toekomst komen daar ruim honderd productcategorieën bij. Om die ambitie waar te maken, haalde Qviro enkele weken geleden 1 miljoen euro op bij imec.istart, LRM en Industrya. Hendrikx: "We hebben besloten versneld te groeien. Als marktplaats moet je een zekere schaal hebben om serieus genomen te worden. Deze investering zal ons daarbij helpen."