Bent u op zoek naar een locatie voor uw volgende incentive? Denkt u eraan met een groep kaderleden enkele dagen te gaan brainstormen? Waarom dan niet het water op? Cruisen zit niet alleen voor toeristen in de lift, ook voor zakelijke bijeenkomsten. Volgens het gespecialiseerde tijdschrift Business Traveler zou op dit ogenblik, wereldwijd zo'n 14% van al de incentives op het water plaatsvinden.
...

Bent u op zoek naar een locatie voor uw volgende incentive? Denkt u eraan met een groep kaderleden enkele dagen te gaan brainstormen? Waarom dan niet het water op? Cruisen zit niet alleen voor toeristen in de lift, ook voor zakelijke bijeenkomsten. Volgens het gespecialiseerde tijdschrift Business Traveler zou op dit ogenblik, wereldwijd zo'n 14% van al de incentives op het water plaatsvinden. Het gaat dan niet zozeer om korte vergaderingen op een bootje op binnenwateren of om een pleziertrip met een handvol mensen aan boord van een zeilboot. Wel om grotere groepen, bijeenkomsten van meerdere dagen en heuse cruiseschepen waarvan sommige nu tot 50% van hun omzet halen uit incentives aller slag. Vergaderen aan boord van deze drijvende hotels biedt ontegensprekelijk een aantal voordelen. Zo zijn er bijvoorbeeld de randactiviteiten. Op cruiseschepen is dat geen probleem. In de eerste plaats omdat de actieradius van passagiers noodgedwongen beperkt blijft en twee omdat de bemanningen van dit soort boten specialisten zijn in entertainment.Kopzorgen om de catering vallen evenzeer weg. Alles gebeurt gewoon aan boord en de grote rederijen werken meestal met all in-prijzen. De enige extra's vormen de drankjes uit de minibar in de hutten en de communicatiekosten. Verder blijken de boten uitgerust met alle denkbare infrastructuur: van zwembaden en sauna's over vergader- en filmzalen, tot bibliotheken en kleine ruimten voor werkgroepen. Laatste voordeel: de schepen bestaan in alle maten en gewichten; ze kunnen groepen van enkele tientallen tot duizenden passagiers verstouwen.Het enige gebrek op een hele reeks van deze schepen: de communicatie. Meestal blijft die beperkt tot satelliettelefonie en het capteren van CNN. De rederijen zijn zich de jongste jaren bewust geworden van deze tekortkoming en halen nu in ijltempo hun achterstand in. Volgend jaar moet bijvoorbeeld de Voyager of the Sea beginnen varen en eigenaar-rederij Celebrity Cruises wil er een uitermate modern, drijvend conferentiecentrum van maken. Het moet de vergelijking met centra aan land met gemak kunnen doorstaan. Naast alle mogelijke communicatietechnologie komt er bijvoorbeeld een lift dwars in het schip, die ook grote auto's kan vervoeren voor beurzen of presentaties. De autosector vormt namelijk één van de betere klanten van de rederijen. Samen met de farmaceutische nijverheid, ondernemingen uit de sector van de informatietechnologie, immobiliën- en verzekeringsbedrijven. De meest populaire bestemmingen voor dit soort bijeenkomsten? De Caraïben en de Middellandse Zee. De wateren rond Scandinavië en Zuid-Amerika staan met stip genoteerd.Marleen Fynhoudt