‘Verder raken dan je zelf zou willen’

Niels Aernouts richtte in 2010 mee de audiovisuele productiestudio Lapino Albino op en ontmoet zijn mentor Christian Salez in het Antwerpse restaurant Graanmarkt 13. De locatie is geen toeval, maken beide heren meteen duidelijk: goed is niet genoeg. Ze streven, net als chef Seppe Nobels, naar excellentie. Salez doet dat sinds dit jaar als voorzitter van de Londense merkenbouwer Furthermore Media en als bestuurder van Natan. Hij was eerder CEO van Bulo en Delvaux. Aernouts wil de sector van de bedrijfscommunicatie van zijn grijze imago afhelpen. “Iedereen weet wat een bedrijfsvideo is, maar wij proberen dat op een andere manier te doen.” Lapino Albino was Trends Gazelle en werd genomineerd voor de Cannes Corporate Multimedia &TV Awards, die volgende week plaatsvinden. Vorig jaar viel het er al in de prijzen.

“Christian neemt geen blad voor de mond. Sommige van zijn uitspraken hebben me echt geraakt”, zegt Aernouts, die veel inspiratie vindt in Ted Talks en The Art To Start van Guy Kawasaki. “Hij helpt me de dingen beter te analyseren en een richting te definiëren voor Lapino Albino. We moeten kijken hoe we sterker kunnen worden en ons doel beter uitvoeren. Ons doel is een mooiere maatschappij te maken door beter te communiceren. We kunnen dat bereiken door te evolueren naar eigen producties en andere manieren te zoeken om onze capaciteiten beter te gebruiken.”

Christian Salez voelt zich aangesproken door de focus op maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen bij jonge ondernemers, maar hij stimuleert zeker mensen uit de creatieve sector om de cijfers niet te veronachtzamen. “Ik zie het als mijn taak die ideeën voortdurend in een kader van financiële parameters te plaatsen. Ik ben aangenaam verrast dat Niels dat minder nodig had dan veel mensen in die sector, maar we hebben dat wel gekristalliseerd. Het gaat niet alleen over ideeën, maar vooral over hoe je er recurrente meerwaarde mee kunt creeren.”

Volgens Salez staat Lapino Albino voor een kruispunt. Het moet beslissen of het een dienstverlenend bedrijf wil blijven of zelf producties wil creëren en zijn merk uitbouwen. “Als je bedrijf ‘Lapino Albino’ heet met een omgekeerd konijntje als logo, dan doe je daar toch iets mee”, lacht Salez. Hij verwijst naar het computeranimatiebedrijf Pixar, dat uitgroeide tot een wereldbekend merk. De vergelijking met Pixar leert Aernouts dat je je grenzen ver genoeg moet zetten. “Dan raak je misschien verder dan je zelf zou willen.”

Christian Salez ziet graag het ruimere plaatje. Hij volgt bijvoorbeeld de nieuwe managementboeken op de voet, maar steekt evengoed veel op uit een boek als De Hongerige Stad van Carolyn Steel. “Tijdens ons traject kreeg Niels het grootste project van zijn leven in zijn schoot geworpen: hij wordt vader. Dat heeft een enorme extra dimensie aan onze gesprekken over recurrente waarde gegeven. Als ondernemer moet je voortdurend kijken hoe je merk waarde kan blijven creëren als je er zelf niet meer mee bezig bent.”

Young Leaders/Inspiring Mentors is een traject van de leiderschapsorganisatie Lead-In, dat een ervaren leider koppelt aan een jonge wolf. Elke week verklapt één van de 15 duo’s wat ze hebben geleerd. Geïnteresseerd? Schrijf u dan in voor de volgende cyclus via info@lead-in.eu.

Benny Debruyne, fotogra?e Debby Termonia

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content