Er zijn van die auto's waar jaren over wordt gesproken, lang voor ze in de showroom verschijnen. De Porsche Taycan is er zo eentje. Het verhaal van de eerste elektrische Porsche begon in 2015, toen de constructeur op het autosalon van Frankfurt zijn Mission E Concept voorstelde. Vier jaar later is de Taycan klaar. Midden januari, staat hij in de showroom.

Trends trok er nu al op uit met de krachtigste versie, de Taycan Turbo S. Zijn koetswerk komt in de buurt van de Panamera, die maar 8 centimeter langer is: ook hier vier deuren en evenveel zitjes. De Taycan staat wel behoorlijk laag tegen de grond, zodat je achter het stuur echt het gevoel krijgt dat je met een sportwagen rijdt, net zoals in de 911.

De Taycan is uitgerust met twee elektromotoren, een op de voor- en een op de achteras. Samen kunnen ze tot 760 paarden op het wegdek loslaten. Dat resulteert in adembenemende prestaties. Een sprintje van 0 naar 100 per uur trekt de Turbo S in 2,8 seconden. In die oefening moet de Taycan binnenshuis alleen de 918 Spyder laten voorgaan, de extreme sportwagen waarvan maar 918 exemplaren zijn gebouwd. Alleen weegt de Taycan 600 kilo meer. Ook in de hernemingen is de Taycan een meester: we reden de Duitse autoweg op tegen 80 kilometer per uur, duwden het gaspedaal even in en zaten boven 200 voor we het wisten.

Schudt de eerste elektrische Porsche fenomenale prestaties uit de mouw, dan maakt hij nog meer indruk met zijn rijgedrag. Het is een toonbeeld van stabiliteit in alle omstandigheden, van normaal rijgedrag tot snelle bochten en onwelvoeglijke snelheden op de autoweg. Daarvoor zorgt een prachtig chassis maar ook een optimale gewichtsverdeling: Porsche plaatste de batterij van 600 kilo als een soort plaat over de volledige onderkant.

Het enige zeer van de Taycan is dat van alle elektrische auto's in ons land. Opladen aan een stopcontact duurt in het beste geval meer dan 40 uur. Een snellader kan dat al tot negen uur reduceren. Maar om de Taycan echt te gebruiken zonder je mobiliteitsgewoonten te veranderen, heb je een hogecapaciteitslader nodig van het netwerk Ionity: in amper 22,5 minuten laad je de batterij bij tot 80 procent, klaar voor weer een paar honderden kilometers. Alleen staan er amper vier dergelijke palen in ons land.

Porsche Taycan Turbo S

Motor

2 elektromotoren, 761 pk, 1050 Nm vanaf 0 t/m

Batterij: 93,4 kWh

Prestaties

Topsnelheid: 260 km/u

0-100 km/u in 2,8 seconden

Normverbruik: 25,7-24,5 kWh/100 km

Testverbruik: 23,9 kWh/100 km

Autonomie: 388-412 km

Instapprijs

191.725 euro

+

Rijgevoel

-

Laadinfrastructuur