Het Japanse JST, producent van elektronische verbindingsstukken, start eind deze zomer via zijn Singaporaanse holding NJST met de bouw van een Europees distributiecentrum. De investering in Tessenderlo kost in totaal 200 miljoen frank.
...

Het Japanse JST, producent van elektronische verbindingsstukken, start eind deze zomer via zijn Singaporaanse holding NJST met de bouw van een Europees distributiecentrum. De investering in Tessenderlo kost in totaal 200 miljoen frank. Jos Vercammen van JST Europe nv in Kampenhout: "Eerst kregen we uit Japan de instructie om vooral in Nederland - waar ook onze concurrenten zijn gevestigd - te prospecteren. Maar Tessenderlo is ideaal gelegen: in een rechte lijn naar de Antwerpse haven en vlakbij de klanten in de automobielsector." JST staat voor Japanese Solderless Terminals. De bedrijfsnaam duidt ook het product aan: verbindingsmaterialen die niet gesoldeerd moeten worden. De producten worden vooral aangewend in de auto-industrie, in televisietoestellen, huishoudapparaten en kantoormachines. JST Europe haalt een omzet van 620 miljoen frank. Zestig procent van de producten wordt ingevoerd uit Japan, 40% wordt hier geproduceerd. Die goederen worden opgeslagen in het magazijn te Kampenhout en van daaruit verzonden naar de Europese klanten. JST heeft, behalve in België, ook Europese vestigingen in Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Spanje en Italië. Alle ondernemingen, behalve die in Italië, beschikken over een eigen opslagplaats voor hun verkoopgebied. Ze voeren ook allemaal rechtstreeks de producten in vanuit de JST-fabrieken in Japan, Indonesië en de VS. En dat concept wil JST opnieuw bekijken."We denken momenteel alleen na over een reorganisatie van de Europese logistiek," aldus Vercammen, die Tessenderlo zal leiden. "Uiterlijk in april 2000 - wanneer het Europees distributiecentrum opent - valt een definitieve beslissing."Vast staat wel dat alle goederen zullen worden geïmporteerd door het distributiecentrum in Tessenderlo. Vandaar zullen ze worden verdeeld naar de verschillende Europese JST-filialen. Het voordeel hiervan is een meer gecentraliseerde aankoop, een beter controleerbaar voorraadbeheer en een daling van de individuele voorraden die momenteel door de Europese vestigingen worden aangehouden. Het Europees distributiecentrum zal ook rechtstreeks leveren aan de grote klanten.Het vervoer tot aan het Europees distributiecentrum wordt vanuit Japan gecoördineerd. Hoe de goederenstroom vanuit Tessenderlo exact zal verlopen, weet de directeur nog niet. Jos Vercammen: "Ofwel zullen de verschillende regionale distributiecentra voor het eigen vervoer zorgen, ofwel zal het transport gecentraliseerd verlopen vanuit Tessenderlo."