In België telt Group 4 Falck ongeveer 6000 medewerkers, waarvan er 4000 voor klanten werken. De Deense groep ontwikkelde een communicatieprogramma via internet om zijn dienstverlening te verbeteren en nauwer in contact te staan met zijn medewerkers ter plaatse. De aanleiding kwam er toen de Europese Commissie een openbare aanbesteding uitschreef voor de bewaking van haar gebouwen. Elektronisch toezicht maakte deel uit van de bestekvoorwaarden. Group 4 Falck verloor het contract, maar kreeg wel een uitstekende quotering voor het technologieaanbod. "We v...

In België telt Group 4 Falck ongeveer 6000 medewerkers, waarvan er 4000 voor klanten werken. De Deense groep ontwikkelde een communicatieprogramma via internet om zijn dienstverlening te verbeteren en nauwer in contact te staan met zijn medewerkers ter plaatse. De aanleiding kwam er toen de Europese Commissie een openbare aanbesteding uitschreef voor de bewaking van haar gebouwen. Elektronisch toezicht maakte deel uit van de bestekvoorwaarden. Group 4 Falck verloor het contract, maar kreeg wel een uitstekende quotering voor het technologieaanbod. "We vonden het de moeite waard om dit aspect te ontwikkelen," vertelt Frédéric Stainier, business development manager. Het bedrijf liet de oplossing ontwikkelen door de Franse KMO Alpha System. Via een beveiligd extranet kunnen de agenten ter plaatse incidenten in real-time melden (een fout geparkeerde wagen, verdwijning van materiaal, inbraakalarm buiten gebruik,...). De klant kan ook zijn opmerkingen en instructies doorsturen naar de supervisor van de agenten, die het contract beheert, maar niet noodzakelijk ter plaatse is. De toepassing, Group 4 Login, werd ontwikkeld voor de Belgische markt en eind 2003 geïnstalleerd. Met succes, ook andere dochters van de groep in diverse landen zijn geïnteresseerd. In het klassieke systeem krijgen de agenten hun instructies schriftelijk. Dat verloopt traag. Soms heeft een agent de aanwijzingen van zijn voorganger niet goed gelezen als hij hem aflost. Met Group 4 Login gebruikt de agent een pc in de lokalen van de klant, bij voorkeur een portable die Group 4 Falck zelf heeft geleverd. Hij gaat internet op en ontvangt de berichten met de instructies van de dag, die hij moet bevestigen. Zo kan Group 4 de klant nauwkeuriger en sneller informeren over de incidenten op de bewaakte sites. "We krijgen meteen ook meer statistieken binnen, zodat we een terugkerend probleem sneller kunnen oplossen, bijvoorbeeld wagens die vaak verkeerd geparkeerd zijn," verklaart François Gysbertsen, productmanager van Group 4 Login.Zelfs de informatie over de rondes wordt doorgegeven. De pc's kunnen ook het Guard Control System lezen, de toestellen die de agenten op hun rondes gebruiken om te bevestigen dat ze op die specifieke plaats zijn geweest. Het systeem is gebaseerd op internettoegang, op pc's en op een beveiligd communicatieproces. Group 4 Falck wil het niet alleen uitbreiden naar andere dochterondernemingen, maar wil ook nieuwe functionaliteiten ontwikkelen. Zo zullen de bewakingsrondes in grote sites binnenkort in real-time gevolgd kunnen worden via zakcomputers die de informatie over de rondes naar het gsm-netwerk (GPRS) sturen. Het systeem zal nog andere informatie doorgeven, zoals technische incidenten (liftalarm bijvoorbeeld). En er zouden nog andere toepassingen kunnen bijkomen, zoals sleutelbeheer, voor veel bedrijven een ernstig probleem.Robert van Apeldoorn