Wie het consultancybedrijf PwC mag leiden, heeft een bevoorrechte kijk op het bedrijfsleven. Xavier Verhaeghe is sinds een jaar de CEO van PwC Technology Consulting.
...

Wie het consultancybedrijf PwC mag leiden, heeft een bevoorrechte kijk op het bedrijfsleven. Xavier Verhaeghe is sinds een jaar de CEO van PwC Technology Consulting. Hoe kijkt u terug op dat eerste jaar? XAVIER VERHAEGHE. "Het eerste jaar was top. Ik heb veel energie gehaald uit de samenwerking met een sterk team. Bij PwC zit opvallend veel gemotiveerd talent. Door de diversiteit in ons team kunnen we de uitdagingen vanuit verschillende perspectieven bekijken, zodat we onze klanten van de strategie tot de executie kunnen adviseren. Het team is het voorbije jaar ook behoorlijk gegroeid. We hebben Absi overgenomen, de op één na belangrijkste dienstenleverancier rond Salesforce. We zijn in een compleet andere wereld terechtgekomen met de covid-19-crisis. Maar ook daar schakelden zowel onze klanten als onze teams heel snel." PWC begeleidt veranderingen van bedrijfsprocessen. Hoe open staan bedrijven voor verandering? VERHAEGHE. "In het voorbije decennium is de digitalisering duidelijk versneld. Weinig organisaties zijn daar blind voor. In principe staan ze dus open voor verandering. Maar dat betekent nog niet dat alle bedrijven en organisaties er al zijn. We merken dat bedrijven nog vaak een beroep doen op onze expertise om een echte digitale transformatie in kaart te brengen, een visie te creëren, prioriteiten te stellen en die uit te voeren. Dat is ook geen eenmalige oefening. Bedrijven moeten zich constant blijven aanpassen." Welke invloed heeft de coronacrisis op uw business? VERHAEGHE. "Door corona staat de bedrijfswereld nog meer open voor verandering. Velen hebben tijdens de lockdown de limieten van hun business continuity gezien. Klanten konden het bedrijf niet bereiken, werknemers konden niet van thuis werken of er waren knelpunten in de supplychains. Als hun cashflow het toelaat, corrigeren bedrijven nu die zwakke punten en versnellen ze hun digitale transformatie. Een groot aantal van onze klanten is erin geslaagd veel activiteiten voort te zetten tijdens de lockdown door snel over te schakelen naar een digitale samenwerking. "Gelukkig hebben wij enkele jaren geleden de ondersteuning van onze klantenactiviteiten, de interne samenwerking en de samenwerking met onze klanten volledig gedigitaliseerd. Al onze oplossingen zitten ook in de cloud." Welke impact zal de coronacrisis op korte en lange termijn op de bedrijfswereld hebben? VERHAEGHE. "Dit is een schok die nog lang zal nazinderen. De impact op de korte termijn is heel zichtbaar. Maar ik vrees ook voor een neveneffect op lange termijn voor organisaties die niet sterk genoeg waren of op een cruciaal moment niet over de nodige reserves beschikten. Zij kunnen verdwijnen of opgaan in andere bedrijven. Verder zullen er blijvende veranderingen komen in talrijke domeinen: thuiswerk, onlineshoppen, de organisatie van bedrijven enzovoort." Krijgt groei nu een andere betekenis? VERHAEGHE. "Groei heeft beschavingen altijd al doen evolueren en gezorgd voor welvaart. Groei zal niet minder of meer belangrijk worden op lange termijn, maar groei op korte en middellange termijn zal cruciaal zijn om opnieuw een gezonde financiële basis te leggen. Groei motiveert, groei creëert mogelijkheden en inspireert. We hebben nu meer dan ooit inspiratie nodig."