“Veranderen kun je leren”

“Mijn eerste indruk van de dienstensector? Toch wel vrij saai, ja. Maar na een jaar merk ik dat onze sector misschien wel een oubollig imago heeft maar dat er een enorme dynamiek in zit. En als grote speler proberen we natuurlijk het externe beeld bij te sturen, onder andere door onze campagne met Tia Hellebaut, maar ook door ons veel assertiever op te stellen bij onze verkoopsacties.” Thibaud Dedier amuseert zich bij de dienstengroep Acerta. De Diestenaar werd een jaar geleden aangetrokken door CEO Karel Plasman om de groep nog klantgerichter te doen denken.

Daarvoor had hij er een erg afwisselende carrière opzitten, met als rode draad dat het meestal om afgebakende opdrachten ging, met de bedoeling om verandering teweeg te brengen. “Ik heb gemerkt dat ik vrij snel de dynamiek in een sector kan vatten, en begrijpen hoe ik daarop kan inspelen.” De handelsingenieur leerde bij Coopers & Lybrand (nu PWC Belgium) met resultaten op de proppen te komen, bij Lease Plan met klanten omgaan.

Hij richtte met een partner vervolgens Fleet Logistics op, een dienstenbedrijf in de wereld van het beheren van autovloten. “Daar maakte ik de hele cyclus mee van de servicebusiness: van concept over opstart en integratie in een grote groep (Deloitte, nvdr), tot internationalisering van de Belgische organisatie met zijn 140 medewerkers.”

Vervolgens werkte hij als strategisch adviseur voor CEI Europe, een dochter van het Amerikaanse PPG Industries, en als algemeen manager bij Selifin, een grootdistributeur van tuinplanten.

Ook de 1100 werknemers van Acerta werken nu anders dan een jaar geleden. “Er heerste soms nog te veel een syndroom van ‘not invented here’. In onze sector willen heel veel multinationals de volledige loonadministratie uitbesteden aan global outsourcers als de IBM’s en Accentures van deze wereld. Maar zelfs die grote outsourcingbedrijven hebben gemerkt dat België op het vlak van HR-administratie een moeilijke markt is: vorig jaar waren er maar liefst 187 overheidsmaatregelen die een impact hadden op de loonberekening. Wij zijn bijzonder goed geplaatst om dat “complexe landje” voor hen te beheren. Omdat wij hen niet als vijand bejegenen, maar als partner. Dat vergt wel een mentaliteitsverandering.”

Met succes blijkbaar, want er zijn meer nieuwe klanten als voorheen, terwijl -misschien nog belangrijker- er minder bedrijven dan vroeger de samenwerking stoppen. “We werken nu veel meer vanuit de noden van de klant.” Die aanpak moet resulteren in een flinke groei. Tegen 2012 mikt Acerta op een omzet van 240 à 250 miljoen euro, een verdubbeling op vijf jaar tijd. “In al onze deelmarkten – sociaal secretariaat, sociaal verzekeringsfonds, kinderbijslagfonds, HR-consulting en andere HR-diensten… – streven we naar een marktaandeel van 25 procent. Voor een deel via overnames, maar in belangrijke mate ook door organische groei. Daarvoor wierven we al vijf accountmanagers aan en we plannen volgend jaar nog drie extra aanwervingen.”

Thibaud Dedier (40)

IS: salesdirecteur Acerta Group

VRIJE TIJD: wijn, tijd spenderen met zijn drie dochters, golfen, skiën

L.H.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content