De Franse bouwgroep Vinci kan tevreden terugblikken op 2012. De hoge bedrijfswinstmarge die ze op haar concessies voor autosnelwegen, luchthavens en parkeergarages heeft, bleef nagenoeg op peil. De marge op haar bouwactiviteiten daalde, maar dat was te wijten aan eenmalige factoren. Zo moest de groep een verlies slikken in Polen, waar de bouwmarkt na het Europees voetbalkampioenschap sterk is teruggevallen. Het aantal orders in Frankrijk, dat 58 procent van de omzet uit de bouw oplevert, daalde met 5 procent. Maar die tegenvaller werd ruim gecompenseerd door de toename van de bestellingen in de rest van Europa (+9 ...

De Franse bouwgroep Vinci kan tevreden terugblikken op 2012. De hoge bedrijfswinstmarge die ze op haar concessies voor autosnelwegen, luchthavens en parkeergarages heeft, bleef nagenoeg op peil. De marge op haar bouwactiviteiten daalde, maar dat was te wijten aan eenmalige factoren. Zo moest de groep een verlies slikken in Polen, waar de bouwmarkt na het Europees voetbalkampioenschap sterk is teruggevallen. Het aantal orders in Frankrijk, dat 58 procent van de omzet uit de bouw oplevert, daalde met 5 procent. Maar die tegenvaller werd ruim gecompenseerd door de toename van de bestellingen in de rest van Europa (+9 %) en de wereld (+18 %). Alles bij elkaar steeg het orderboek vorig jaar met 2 procent tot 31,3 miljard euro. De terugval van de orders in Frankrijk baart de groep zorgen, omdat er nog enkele grote projecten gepland zijn, zoals de nieuwe hogesnelheidslijn over 300 kilometer tussen Tours en Bordeaux. Het is een teken dat de op één na grootste economie van Europa de weerslag van de eurocrisis niet meer kan verbergen. Maar hoewel 86 procent van de omzet afkomstig is uit de cyclische bouwactiviteiten, leveren die maar 35 procent van de totale bedrijfskasstroom (ebitda) op. 62 procent van de ebitda komt van de recessiebestendige concessies, en dan vooral van het beheer van autosnelwegen. Vinci beheert in Europa 4385 kilometer autosnelwegen en is daarmee met grote voorsprong de grootste speler. Zijn bekendste concessie is de Autoroute du Soleil, waarlangs honderdduizenden Belgen, Duitsers en Nederlanders elk jaar hun weg zoeken richting de Rhônevallei en de stranden van Zuid-Frankrijk. Hoewel de crisis ook die activiteit niet onberoerd laat -- het verkeersvolume daalde met 1,7 procent -- slaagde Vinci er met een prijsverhoging in zijn omzet en zijn hoge winstmarge (ebitda-marge van 63 %) op niveau te houden. Vinci is daarnaast wereldleider in parkeergarages (2600 garages met 1,5 miljoen staanplaatsen) en een groeiende speler in het beheer van luchthavens. Onlangs nam de groep de luchthavenbeheerder ANA over van de Portugese overheid. Voor een goede prijs kreeg ze tien Portugese luchthavens in handen, die jaarlijks worden gebruikt door 30 miljoen passagiers. Het management van Vinci kijkt altijd ver vooruit: de crisis treft Portugal momenteel hard, maar het land zal altijd een populaire vakantiebestemming blijven. Hoewel de luchthavenactiviteiten nog beperkt zijn -- slechts 600 miljoen euro op een groepsomzet van 38,6 miljard euro -- zijn ze met een ebitdamarge van 45 procent wel zeer winstgevend. Door die unieke mix van cyclische bouwactiviteiten en recessiebestendige concessies is Vinci goed gewapend tegen de crisis. De activiteiten genereren jaarlijks 4 miljard euro cash (na aftrek van 727 miljoen euro intresten), wat meer dan voldoende is om de investeringen (2 miljard euro) en het dividend (979 miljoen euro) te dekken. De groep is goedkoop gewaardeerd tegen 10 keer de verwachte nettowinst van dit jaar. Ook berekend op basis van de DCF-methode (discounted cashflow) is Vinci goedkoop. Beleggers kunnen instappen tot 39 euro per aandeel. MATHIAS NUTTIN