Volvo wordt geschreven met de V van veiligheid. Het zoveelste bewijs daarvan is de nieuwe S40, die zonder twijfel behoort tot de veiligste auto's van het ogenblik.
...

Volvo wordt geschreven met de V van veiligheid. Het zoveelste bewijs daarvan is de nieuwe S40, die zonder twijfel behoort tot de veiligste auto's van het ogenblik. Met zijn strakke maar vloeiende en afgeronde lijnen ziet de Volvo S40 er vrij traditioneel uit : de vormgevers streefden naar vernieuwing zonder de essentiële Volvo-kenmerken te verloochenen. De verwantschap van de S40 met de 850 is dan ook bewust gewild, en houdt overigens niet op bij het design. Het meest opvallend is dat de veiligheidsuitrusting van de 850 ook terug te vinden is in de nieuwe S40. Voeg daarbij het feit dat de S40 standaard beschikt over zijdelingse airbags, en dan is meteen duidelijk dat deze nieuwe Volvo-serie behoort tot de veiligste auto's van het ogenblik. Uit de ongevallenstatistieken, die in Zweden door de verzekeringsmaatschappijen en de politie aan de constructeurs worden doorgegeven, blijkt dat zijdelingse aanrijdingen zowat 25 % uitmaken van alle ernstige botsingen. Daarom is de S40 uitgerust met het Side Impact Protection System (SIPS). Dit verdeelt de krachten bij een zijdelingse aanrijding over de vloer, het dak, de deurstijlen en de overige delen van het koetswerk. De vrijgekomen energie wordt afgeleid naar de "SIPS-box", die centraal op de vloerplaat gemonteerd is. Door dit systeem, in combinatie met de zijdelingse airbags, wordt de kans op ernstige letsels bij zijdelingse aanrijdingen verminderd met 35 %. Volvo heeft oog voor details, zoals blijkt uit een andere primeur. De S40 is de eerste personenwagen in Europa die voorzien is van zijdelingse markeringslichten : kleine lampjes in de uiteinden van voor- en achterbumper waardoor de auto veel beter zichtbaar is. Volvo's nieuwe middenklasser is eveneens uitgerust met een derde centraal geplaatst stoplicht. Dit werkt met lichtgevende dioden, die oplichten in 1/1000 seconde ; een gewoon gloeilampje heeft hiervoor veel meer tijd nodig. Het voordeel is duidelijk : de achterligger kan sneller reageren op het remsignaal en wint aldus ettelijke meters remafstand, zodat het aantal kop-staartbotsingen vermindert.Bij de lancering is de S40 leverbaar met twee benzinemotoren van 1,8 en 2 liter ; de gamma zal vrij snel uitgebreid worden met een 1870 cc turbodiesel (90 Din pk). Wij maakten een proefrit met de twee beschikbare benzineversies. Door de hoge torsiestijfheid van het koetswerk en de degelijke voor- en achterophanging rijdt de S40 uitermate stabiel. Even opmerkelijk is de stilte in het interieur. Onze voorkeur gaat naar de 1800 cc, die degelijke prestaties levert voor een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.PATRICK OP DE BEECKVolvo S40 Een ruime en comfortabele gezinsberline, voorzien van heel wat actieve en passieve veiligheidselementen.