Met B.A.T. en Toyota
...

Met B.A.T. en ToyotaCondooms zijn "in", zo lijkt het. Twee adverteerders delen dergelijke rubbertjes uit : B.A.T. (fabrikant van Lucky Strike) en Toyota. Lucky Strike liet in de hele oplage van De Morgen op 14 februari een dubbele kaart meegaan met daarop de wens "Lucky Valentine". Bij het openplooien van de kaart vond de lezer een verpakt condoom, vastgeplakt boven de kenmerkende rode bol van Lucky Strike waarin de kreet "Lucky Area". Achterop de kaart ten slotte stond te lezen : "Tonight could be your lucky night. Have a safe Valentine !"Rond dezelfde tijd verschenen in de bekende Boomerang-postkaartenhouders twee kaarten van Toyota ter promotie van de Paseo. Eén ervan toonde dat nieuwe model, gevat in een condoom, met daarbij de tekst "Paseo Passie, nu ook voor privé passie." Op de achterkant werd wat meer uitleg gegeven : "Toyota pakt uit met de Paseo, 'n opwindende sportcoupé voor 560.000 F met 1,5 liter 16 kleppen motor, servostuur... en twee airbags, zodat je de Paseo passie veilig kunt beleven met z'n tweetjes. Bel 070/23.32.41 voor 'n gratis cataloog en.... 'n pakje condooms. Zo ben je allebei ook beschermd bij àndere passie." Voor Lucky Strike paste de condoom-actie in de bestaande promotie van het merk. Men organiseert immers zogenaamde message parties voor een publiek van studenten. "Dat zijn eigenlijk toch ook dating parties," zegt Christian Salez van reclamebureau Bates Belgium. "In dat kader is die Valentijn-actie van Lucky Strike erg relevant. We komen op de juiste manier op het juiste moment. Het is niet zo dat de jongeren ongeremd hun lusten botvieren, maar de actie past wel in de tijdgeest, in het streven naar meer verantwoordelijkheidszin. Tien jaar geleden was een dergelijke actie ondenkbaar geweest." Lucky Strike kocht ruim 70.000 condooms ; 46.000 stuks werden verspreid via De Morgen, 25.000 via een mailing. De Morgen verkocht die dag 5000 exemplaren meer, zonder dat er sprake was geweest van enige extra promotie. Er waren ook negatieve reacties : mensen lieten weten dat ze er niet van gediend waren een condoom in hun krant te vinden. Ook op de mailing kwamen negatieve reacties, vooral van ouders en uitsluitend uit het Franstalige landsgedeelte.Toyota werkte met een tweetraps-systeem : men moest eerst bellen om het pakje condooms te ontvangen. Volgens Carl Festré, account director bij Saatchi & Saatchi Advertising (het reclamebureau van Toyota), gaat het om een kleine bijkomende actie in het kader van de lancering van de Paseo. De hele campagne is vooral gericht op jonge mensen ; die komen vaak in cafés en bioscopen, en daar staan dan ook de Boomerang-kaartenhouders. Festré zegt dat er buiten het Boomerang-circuit niet veel ruchtbaarheid is gegeven is aan het bestaan van de actie. Er werden zowat 300.000 postkaarten in omloop gebracht. De doelgroep (jongeren) leidde tot het idee om condooms weg te geven. Festré geeft toe dat het oorspronkelijke idee van Toyota komt. Ook hij zegt dat een dergelijke actie tien jaar geleden onmogelijk was. "Vandaag de dag wordt zo'n cadeautje aanvaard. Er is trouwens het aids-probleem ; waarom zou je dan niet de link leggen ? Bovendien past het perfect in de hele campagne voor de Paseo, die rond passie draait." Tot en met 25 februari hadden 800 personen het 070-nummer gebeld om een Paseo-catalogus en een pakje condooms te ontvangen. Aan de telefoon kregen ze een paar vragen te beantwoorden : of ze al dan niet een auto hadden, en hoe oud die wagen was. Hun namen en adressen worden ook doorgegeven aan de Toyota-dealers om de zaak verder op te volgen.DE BOOMERANG-KAART VAN TOYOTA Past perfect in de hele Paseo-campagne, die vooral gericht is op jonge mensen.