Een beschermingsset voor de chauffeur, een extra brandblusser, productenkaarten achter de voorruit, ADR-platen voor- en achteraan. De 35 wagens van de bvba Dirk Raes Express zijn inderdaad bijzonder uitgerust. "De kosten voor extra beveiliging betekenen een derde van de aankoopprijs van de wagen. Vaak laten we aanpassingen uitvoeren die specifiek op maat gesneden zijn van onze klanten," weet zaakvoerder Dirk Raes. Het b...

Een beschermingsset voor de chauffeur, een extra brandblusser, productenkaarten achter de voorruit, ADR-platen voor- en achteraan. De 35 wagens van de bvba Dirk Raes Express zijn inderdaad bijzonder uitgerust. "De kosten voor extra beveiliging betekenen een derde van de aankoopprijs van de wagen. Vaak laten we aanpassingen uitvoeren die specifiek op maat gesneden zijn van onze klanten," weet zaakvoerder Dirk Raes. Het bedrijf specialiseert zich in gevaarlijk transport van één kilogram tot tien ton. Jaarlijks verzorgt Dirk Raes Express 6000 spoedbestellingen voor klanten in heel Europa. Negentig procent van de orders gaat naar het buitenland, tot Rusland toe. De lijst van klanten oogt mooi: Volvo Gent, Siemens, Bekaert, BASF. Dé specialiteit van het huis is het ADR-transport, het transport volgens de normen van de Europese overeenkomst voor het vervoer van gevaarlijke goederen over de weg. Deze producten kunnen ook onder geleide temperatuur (-2°C tot -20°C) worden vervoerd. Farmaceutische producten (vaccins), ontvlambare chemische stoffen, licht radioactief materiaal voor de klinische sector, het behoort allemaal tot het gamma. "Wij staan in twaalf uur in Praag. Onze goederen kunnen niet mee met het vliegtuig. Ze zijn brandbaar of schadelijk, of hebben extreme afmetingen. Wij vervoeren ook volumineuze kratten tot 30 kubieke meter." Die laatste specialisatie, een nichemarkt met hoge toegevoegde waarde, zorgt voor een jaarlijkse stijging van de omzet met 30 procent. In 1997 vergaarden de 28 werknemers 104 miljoen omzet. Het bedrijf opteert dan ook voor een nieuw pand, dat begin volgend jaar in Drongen operationeel wordt. Het gebouw aan de Kortrijksesteenweg in Sint-Denijs-Westrem, dat het echtpaar Dirk Raes en An Monsieur in 1979 in gebruik nam, barst al langer uit zijn voegen. "Wij zijn een voortzetting van de logistieke ketting, en een onderdeel van het productiesysteem van onze klant," verklaart Dirk Raes de groei van zijn bvba, die weldra omgevormd wordt tot een nv. "Voor 3M vervoeren we producten van de éne productieplant naar de andere. We zijn dus geen leverancier van pakjes, maar van grondstoffen." De activiteit bezorgt het bedrijf ook faam in een totaal andere sector: autoproducenten sturen hun nieuwste modellen via Dirk Raes Express de baan op. In de beveiligde wagens worden ze onttrokken aan het begerige oog van industriële spionnen.