Nadat het faam heeft verworven met het uitrusten van danstempels, wil Visionetix met zijn laserstralen de reclamewereld veroveren.
...

Nadat het faam heeft verworven met het uitrusten van danstempels, wil Visionetix met zijn laserstralen de reclamewereld veroveren.Toen de Groep Bulthé in Polen een discotheek met een capaciteit van 2000 mensen moest laten inrichten (zie Trends, 22 augustus 1996), viel de keuze op een bedrijf uit Zelzate dat zowel de laser- als de lichtinstallatie kon verzorgen. Visionetix werd in 1991 door Tony Van de Kerkhove opgestart en trad oorspronkelijk op als verdeler van een Amerikaans merk van laserapparatuur. Vandaag produceert de bvba zelf en haalt met drie werknemers een jaaromzet van 15 miljoen frank. Ook de software wordt in eigen huis geschreven. Visionetix installeert zelf, maar kan ook pakketten aan installateurs aanbieden. Het verhuren van apparatuur maakt ongeveer 20 % van de omzet uit. Als ingenieur elektronica volgt Tony Van de Kerkhove de evolutie van de laser al jaren op de voet. In de jaren tachtig heeft hij nog lasers van een paar watt gekend. Nu geven die twintig watt en meer voor projectie op gebouwen zelfs enkele honderden watt. Naast de watergekoelde lasers zijn luchtgekoelde apparaten gekomen die full colour werken, met miljoenen mogelijke kleuren. "En over vijf jaar zal een tv-beeld vanop een aanzienlijke afstand kunnen worden geprojecteerd op een grote oppervlakte, bijvoorbeeld de gevel van een gebouw," voorspelt Tony Van de Kerkhove. Van de Kerkhove ziet de toekomst van de laser rooskleurig in. "In Las Vegas zijn er hotels waar je in elke suite je eigen lasershow kunt bekijken. Ook Amerikaanse winkelcentra maken gretig gebruik van lasers om de aandacht van de consument te trekken. Ik verwacht dat die tendens zal overwaaien." Een belangrijk element in die doorbraak is de verhuurprijs. Als die zakt, wordt hij interessant voor reclamedoeleinden en valt hij binnen de mogelijkheden van kleinere zaken. Visionetix sleutelt nu aan een draagbaar afspeelsysteem met een cd-rom waarop een aantal kant-en-klare beelden zitten. Het is voorzien van een klein toetsenbord waarmee de klant teksten kan invoeren. Dat zal worden verhuurd tegen 7000 frank per dag, terwijl de huidige apparatuur opstelling inbegrepen 16 tot 17.000 frank kost. "Onlangs vroeg men ons een laser te installeren op een beurs in Hamburg. Wij hebben de opdracht moeten weigeren, omdat er iemand mee naar Duitsland moest voor inbouw en bediening. Wij willen komen tot een systeem dat men gewoon ophangt en op het stroomnet aansluit, net zoals een theaterspot."Door zijn complete service sleept Visionetix wel meer grote opdrachten in de wacht, zoals dit jaar de Aqua Laser Show van het Meli Park. "Wij waren de enigen in België die het volledige project konden realiseren," beklemtoont Tony Van de Kerkhove. "Zelfs de nieuwe waterfontein, die door een Duitse firma wordt geïnstalleerd, wordt door onze apparatuur gestuurd. De respons op die realisatie is enorm." TONY VAN DE KERKHOVE (VISIONETIX) Lasersystemen voor reclamedoeleinden komen binnen ieders bereik.