27 keer meer ritten

"Het eerste jaar telden we 5 miljoen verplaatsingen. Vandaag zitten we aan 135 miljoen ritten per jaar, dat is 27 keer meer", zegt MIVB-woordvoerster Cindy Arents. De stijging valt grotendeels te verklaren door de uitbreiding van het net. Aanvankelijk konden de reizigers één lijn gebruiken, vandaag zijn er vier lijnen, samen goed voor 59 stations. "De evolutie verliep heel geleidelijk. De aanleg van nieuwe lijnen speelde in op de grotere behoefte van de reizigers, vooral door de demografische ontwikkeling", legt de woordvoerster uit.
...

"Het eerste jaar telden we 5 miljoen verplaatsingen. Vandaag zitten we aan 135 miljoen ritten per jaar, dat is 27 keer meer", zegt MIVB-woordvoerster Cindy Arents. De stijging valt grotendeels te verklaren door de uitbreiding van het net. Aanvankelijk konden de reizigers één lijn gebruiken, vandaag zijn er vier lijnen, samen goed voor 59 stations. "De evolutie verliep heel geleidelijk. De aanleg van nieuwe lijnen speelde in op de grotere behoefte van de reizigers, vooral door de demografische ontwikkeling", legt de woordvoerster uit. Om zijn veertigste verjaardag in stijl te vieren, organiseerde de MIVB meerdere evenementen. Eind september vond in vijftien metrostations het festival Wonderground plaats. Andere initiatieven lopen nog. Een tentoonstelling in het station Kruidtuin schetst de ontwikkeling van de Brusselse metro en de toekomstige uitbreidingsprojecten van het net. Origineler is de MIVB Webradio. "Dat is een playlist van de muziek die in de stations weerklinkt. Je kunt die overal herbeluisteren, tot in je bad toe. Je kunt ook nieuwe nummers voor de playlist voorstellen", vertelt Arents. De MIVB-evenementen konden op heel wat belangstelling rekenen. Het grote publiek toonde altijd al interesse in de metro. "De inhuldiging in 1976 was een overrompelend succes. Er werd een echt volksfeest gehouden, dat de hele stad bijeenbracht", weet Arents. Het toenemende aantal inwoners en de kwetsbaarheid van het wegennet zorgen ervoor dat de opmars van de Brusselse metro nog lang niet voorbij is. Onlangs kondigde de MIVB aan dat de werkzaamheden voor de aanleg van een vijfde metrolijn binnenkort van start gaan. Die lijn zal het Noordstation verbinden met het station Bordet in Evere. Als alles goed gaat, zullen de Brusselaars en pendelaars vanaf 2030 zeven nieuwe stations kunnen gebruiken. De uitbreiding zal gepaard gaan met een aantal reorganisaties in het bedrijf. "De chauffeurs van de metrostellen zijn niet de enigen die daarbij betrokken zijn. We gaan ook een nieuwe stelplaats inrichten en de metrostellen herschikken met inzet van nieuwe technologieën", legt Cindy Arents uit. Achter het zichtbare deel van de onderneming gaat een grote organisatie schuil, met onder meer 300 chauffeurs. De aanleg van een kilometer metrolijn verschaft drie jaar werk aan 1500 tot 2000 mensen. De zwartste bladzijde uit zijn 40-jarige bestaan was de aanslag in het metrostation Maalbeek op 22 maart. "Er is een voor en een na. De tragedie heeft ons allemaal geraakt. Er werd een cel voor psychologische bijstand opgericht in het bedrijf. Dat was nuttig, maar al in de dagen of zelfs de uren na de explosie wilde het personeel het werk hervatten", blikt Arents terug. "Het is een bladzijde die we nooit zullen vergeten. Maar vandaag moeten we ze omdraaien, want ons verhaal gaat onverminderd voort." ARNAUD MARTIN