VEELBEKEKEN SCHRIJVER

Met publiekstrekkers zoals “Heterdaad” legt scenarist Ward Hulselmans mee de fundering waarop de openbare omroep zijn hernieuwd zelfvertrouwen bouwt.

“De mensen vragen wel eens : Hoe raak je in ‘s hemelsnaam bij de BRTN binnen ?” lacht Ward Hulselmans. “Wel, je maakt gewoon een afspraak en je legt je verhaal voor. Wie zijn gesprekspartner kan overtuigen, gaat met een contract naar huis. Het is als een sprookje, alles begint bij : Er was eens…”

Scenario’s schrijven voor tv-reeksen, daar is Hulselmans voltijds mee bezig. Zijn signatuur staat onder onverbiddelijke trekpleisters die in Vlaanderen en daarbuiten op de buis komen. Tot zes jaar geleden was hij journalist bij Gazet van Antwerpen. “Maar de verwondering was weg. Ik had alles al tien keer gezien en geschreven en wou niet op routine naar mijn pensioen toeleven. Trouwens, als je verder kijkt dan de perscommuniqués die je krijgt, gaat er een heel interessante wereld open. En die raak je niet kwijt in artikels.” Dus gooide hij zijn journalistenkap over de haag en zette Studio Ward Hulselmans cv op. Drie afleveringen van Niet voor Publicatie vormden zijn eerste opdracht voor de BRTN. Vervolgens zette hij zich aan Bex & Blanche voor VTM. Uitgerekend dan vroeg de BRTN om de begonnen reeks verder uit te bouwen. Ward Hulselmans moest een keuze maken. “Als je fictie schrijft, is het heel ongezond om je aandacht te versnipperen. Ik zat in twee dure producties waarvoor ik elke maand een aflevering moest klaarstomen. Ik heb dan maar gekozen voor de BRTN, omdat ik eerst die reeks over journalistiek wou voortzetten.” Intussen zette hij nog enkele afleveringen van Langs de Kade op papier en de pilootaflevering van Katz & Co voor de Nederlandse Vara. Heterdaad kreeg al een tweede en derde vervolg. De reeks haalt moeiteloos pieken van 1,6 miljoen kijkers.

Het zelfvertrouwen is er terug bij de BRTN. Kiest Ward Hulselmans nu resoluut het kamp van de openbare omroep ? “Ik heb geen enkele band met de BRTN, behalve dan een van wederzijds vertrouwen en respect. Als ik andere aanbiedingen heb geweigerd, is het omdat ik mij wil kunnen concentreren.”

Zijn eerbiedwaardige palmares is nog geen vrijgeleide om zijn fantasie de vrije loop te laten. “Al mijn projecten liggen in de prijscategorie van 10 miljoen frank. Het is dus woekeren met het aantal personages, het al dan niet inbrengen van actie, het aantal binnen- en buitenopnamen. Door die beperking ben je gedwongen je te concentreren op de essentie.”

Succes is evenmin synoniem van zekerheid. “Als een contract voor 10 afleveringen is afgelopen, kan ik alleen maar hopen dat het wordt verlengd. Anders moet ik gaan prospecteren. Ik moet met mijn geschrijf een gezin van zes mensen onderhouden. Van glamour is er geen sprake. Gelukkig zijn mijn investeringen nul, buiten wat papier en een simpele tekstverwerker.” Zijn (nog) onvervulde droom wil hij als afsluiter wel verklappen : “Ik zou graag een langspeelfilm maken, maar in Vlaanderen is dat niet lucratief.”

WARD HULSELMANS (STUDIO WARD HULSELMANS) Geestelijke vader van tv-reeksen met pieken van 1,6 miljoen kijkers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content