De twee vennoten hebben elkaar leren kennen tijdens een MBA-opleiding aan de Flanders Business School. "Het idee voor het bedrijf is ontstaan bij ons eindwerk", zegt Jan Goderis (50). "We moesten een businessplan schrijven voor een nieuw bedrijf en dat werd goed onthaald. Zo zijn we in contact gekomen met Greg Aertssen, van het gelijknamige familiebedrijf voor grondwerken, kranen en transport. Ook hij was enthousiast om meer alternatieve modi in te schakelen in verschillende transportketens."
...

De twee vennoten hebben elkaar leren kennen tijdens een MBA-opleiding aan de Flanders Business School. "Het idee voor het bedrijf is ontstaan bij ons eindwerk", zegt Jan Goderis (50). "We moesten een businessplan schrijven voor een nieuw bedrijf en dat werd goed onthaald. Zo zijn we in contact gekomen met Greg Aertssen, van het gelijknamige familiebedrijf voor grondwerken, kranen en transport. Ook hij was enthousiast om meer alternatieve modi in te schakelen in verschillende transportketens." De familie Aertssen heeft via haar holdingmaatschappij Imasco als derde aandeelhouder de werkmiddelen voor Shipit ingebracht. Daarmee werd een kantoor gehuurd, auto's geleased en kon er gestart worden met de onderneming. "Het eerste jaar was zeer moeilijk", weet Jan D'Haeyer (40). "Het idee sloeg wel aan, maar het heeft een jaar geduurd voor we onze eerste factuur konden versturen. Het heeft ons met onze beide voetjes op de grond gezet." Na zijn studie aan de Hogere Zeevaartschool was Jan Goderis een aantal jaren actief als officier ter lange omvaart. Zijn carrière aan de wal startte hij als schade-expert in de maritieme sector om nadien aan de slag te gaan op de internationale logistieke afdeling van Chiquita in Antwerpen. "In 2004 is dan zowel de rederij als het coördinatiecentrum van Chiquita verhuisd naar Genève en Costa Rica. Het is in die context dat ik een MBA-opleiding volgde en er Jan D'Haeyer leerde kennen. Daar is het idee gevormd om multimodaal transport te organiseren", stelt Goderis. Jan D'Haeyer is burgerlijk scheepbouwkundig ingenieur. Voor hij mee in het bedrijf stapte, was hij actief bij de classificatiemaatschappij Det Norske Veritas. Hij was er onder meer verantwoordelijk voor expertiseopdrachten van nieuwbouwschepen, stabiliteit van boorplatformen, enzovoort. "Een heel boeiende, zeer technische en internationale job. Op een bepaald moment ben ik teruggehaald naar het kantoor in Antwerpen en kon ik die MBA doen. Dat was de start van Shipit", aldus D'Haeyer. Shipit is actief in drie domeinen. Het bedrijf is in 2003 gestart met de organisatie van bulk- en projectladingen, tot op vandaag de belangrijkste poot van het bedrijf, goed voor de helft van de omzet. In 2005 kwam er containertransport bij. "Dat was naar aanleiding van de opening van het Deurganckdok. P&O Ports (nu DP World, nvdr) heeft ons toen gevraagd om mee te helpen de ontsluiting van Antwerp Gateway naar het achterland te faciliteren", stelt Goderis. Shipit werkte verschillende jaren samen met DP World tot het die activiteit als te strategisch beschouwde en overliet aan een derde partij. "Een van de diensten die we toen hebben ontwikkeld, was een shuttledienst voor containers in de Antwerpse haven", zegt Goderis. Begin 2013 is die activiteit ondergebracht in de nieuwe vennootschap Antwerp Port Shuttle (APS), die samen met CEM en Euroports is opgericht. Dagelijks doen binnenschepen volgens een vast tijdsschema verschillende containerterminals aan. Daarbij worden containers die in de haven moeten circuleren, geladen en gelost. "De klokvaste verbinding maakt de planning op de terminals makkelijker. Daarmee verschepen we nu ruim 250.000 TEU (twenty feet equivalent unit, nvdr) in de haven van Antwerpen. We bestuderen nu of we dat netwerk -- er varen zo acht schepen rond -- efficiënter kunnen inzetten door het te combineren met verbindingen naar het hinterland", legt Goderis uit. Een derde pijler is de overslagterminal op linkeroever, goed voor acht hectare oppervlakte met 28.000 vierkante meter magazijnruimte. "We hebben de concessie verkregen in 2008 en we wilden hier een multimodale achterdeur creëren voor het Deurganckdok, het middelpunt van de containertrafiek in de Antwerpse haven", zegt Jan Goderis. "Dat was aan de vooravond van de financiële crisis en de banken waren toen al minder gul met kredieten, vandaar dat we hebben gewerkt met een kapitaalverhoging." De nieuwe aandeelhouders waren DG Infra+, het infrastructuurfonds van Dexia (vandaag Belfius) en Gimv. Het nam een participatie van 30 procent en bracht ook Rent-A-Port mee. Het investeringsvehikel van CFE en Ackermans & van Haaren heeft een aandeel van 5 procent. De initiële oprichters Imasco (25 %), Goderis (20 %) en D'Haeyer (20 %) controleren nog altijd de meerderheid van de aandelen. "Het kapitaal openstellen doe je niet alleen voor de centen, het heeft ons bedrijf ook sterk geprofessionaliseerd", zegt Jan D'Haeyer. "We hebben een ervaren raad van bestuur met mensen die de juiste vragen stellen en goeie hints geven. Ik herinner me bijvoorbeeld hoe ze in een heel vroeg stadium al hamerden op het belang van het automatiseren van de financiële rapportering." Shipit is erin geslaagd verschillende goederenstromen naar het water te brengen en heel wat vrachtwagens van de weg af te halen. Het eerste project was een sanering van een oude industriële site in de buurt van Diest. De vervuilde grond ging in principe per vrachtwagen afgevoerd worden naar een reinigingscentrum in Nederland. "Voor dat project hebben we een scenario uitgewerkt met een stukje voortransport tot aan het Albertkanaal en een innovatieve overslagmethode waarbij de vrachtwagens de grond konden uitkiepen in het ruim van het binnenschip vanop een mobiele brug. De frequentie van de lading was te klein om er een overslagkraan voor te huren, dat kregen we financieel niet rond", legt Goderis uit. Shipit heeft die activiteit verder uitgebouwd en vandaag beschikt het bedrijf over de expertise en de nodige vergunningen om dergelijke werken in heel West-Europa uit te voeren. De transportorganisator is nu vooral gespecialiseerd in de multimodale logistiek van grote infrastructuur-, bagger- en saneringswerken. Ook aan het vervoer van gepaletiseerde bouwmaterialen over de waterwegen wordt al verschillende jaren getimmerd. Met de steun van de Vlaamse overheid en de waterwegbeheerders voerde Shipit verschillende proefprojecten uit voor het project 'Build over Water' dat goederenstromen van de weg naar het water wil versluizen. "Zo hebben we voor de gipsblokkenproducent Knauf/Isolava een kraanschip ontwikkeld dat autonoom kan laden en lossen. De Oorderdam heeft een capaciteit van 1700 ton en kan 1400 tot 1500 paletten vervoeren", zegt Jan Goderis. Het schip wordt onder meer ingezet om gipsblokken te vervoeren die in Wielsbeke geproduceerd worden en voor de Nederlandse markt in Utrecht worden gestockeerd. Shipit liet het schip bouwen en probeert het nu ook zo veel mogelijk in te zetten voor andere klanten zodat het maximaal geladen kan varen en verschillende goederenstromen kan meenemen. De eigenaar van het kraanschip is de binnenvaartrederij Fluviant, in 2010 opgericht door Goderis en D'Haeyer samen met Greg Aertssen en Bernard Boel. LUC HUYSMANS EN KURT DE CAT, FOTOGRAFIE THOMAS DE BOEVER"We verschepen ruim 250.000 TEU in de haven van Antwerpen" Jan Goderis "Kapitaal openstellen doe je niet alleen voor de centen, het heeft ons bedrijf ook sterk geprofessionaliseerd" Jan D'Haeyer "De mobiliteit in en rond Antwerpen is een ramp, zo kan het niet verder" Jan Goderis