SsangYong is niet meteen het bekendste Aziatische automerk. Maar daar komt verandering in. Met de lancering van de Korando rolde de naam van het merk al over meer lippen dan tevoren. Het imago van SsangYong dat het norse, hoekige en bombastische modellen maakt, begon af te brokkelen. Vorig jaar kwamen er nog twee interessante modellen bij: de Tivoli en de langere versie ervan, de XLV. Voor onze test van de XLV kozen we de turbodie...

SsangYong is niet meteen het bekendste Aziatische automerk. Maar daar komt verandering in. Met de lancering van de Korando rolde de naam van het merk al over meer lippen dan tevoren. Het imago van SsangYong dat het norse, hoekige en bombastische modellen maakt, begon af te brokkelen. Vorig jaar kwamen er nog twee interessante modellen bij: de Tivoli en de langere versie ervan, de XLV. Voor onze test van de XLV kozen we de turbodiesel, een uitstekende viercilinder van 1,6 liter. De cijfers zijn niet indrukwekkend - 115 pk en een maximaal koppel van 300 newtonmeter - maar toch levert die motor altijd en overal voldoende trekkracht. Het verbruik viel mee: 6,2 liter, zonder dat we echt zuinig probeerden te rijden. De XLV is dus een langere versie van de Tivoli, een compacte cross-over. Er komt 24 centimeter bij, goed voor een lengte van 4,4 meter. Achterin is ruimte zat voor drie opgeschoten adolescenten, en de koffer is met zijn inhoud van 720 liter gigantisch groot voor een wagen in de compacte klasse. We zien ook veel bergvakjes, zoals een centrale console waar plaats is voor een iPad, en deurvakken die groot genoeg zijn om er een grote fles water in te zetten. Daarmee profileert de XLV zich als de geknipte gezinsauto. Geen enkele concurrent kan diezelfde verhouding tussen de binnenruimte en de prijs bieden. Dat is de grote deugd van deze SsangYong XLV: je krijgt ontzettend veel auto voor een instapprijs van maar 16.490 euro (benzinemotor) en 18.990 euro (diesel). Dat, naast de binnenruimte, is de reden waarom de XLV onlangs door leden van de VAB werd verkozen tot de gezinswagen van het jaar. Natuurlijk kan de prijs oplopen op het ritme van de gekozen uitrusting en de opties. Want ook op de XLV zijn de stilaan klassieke rijhulp- en veiligheidssystemen te krijgen, tot verkeersbordherkenning toe. Maar ook dat pakt SsangYong goed aan in zijn prijzenpolitiek: veel van die opties zitten gebundeld in packs. Onderweg is de XLV een lichtvoetige auto. Nooit krijg je de indruk dat je met een grote auto rijdt. Het onderstel krijgt het wat moeilijker als je wat stoer doet in bochten, maar echt essentieel is dat niet voor een gezinsauto. JO BOSSUYT