PhotoBox werd in 2000 opgericht door twee Engelse vrienden die gepassioneerd waren door fotografie: Marc Chapman en Graham Hobson. Zes jaar later ging het bedrijf in zee met de Franse tegenhanger Photoways. Dankzij de fusie is de groep uitgegroeid tot Europese marktleider in ontwikkeling van digitale foto's. Aan het roer staat Stanislas Laurent, de vroegere directeur van de internetgigant AOL Europe. De meerderheid van de overkoepelende vennootschap is in handen van de risicokapitaalfondsen Index Ventures, Highland Capital en HarbourVest. Het bedrijfskapitaal bedraagt twee miljoen euro.
...

PhotoBox werd in 2000 opgericht door twee Engelse vrienden die gepassioneerd waren door fotografie: Marc Chapman en Graham Hobson. Zes jaar later ging het bedrijf in zee met de Franse tegenhanger Photoways. Dankzij de fusie is de groep uitgegroeid tot Europese marktleider in ontwikkeling van digitale foto's. Aan het roer staat Stanislas Laurent, de vroegere directeur van de internetgigant AOL Europe. De meerderheid van de overkoepelende vennootschap is in handen van de risicokapitaalfondsen Index Ventures, Highland Capital en HarbourVest. Het bedrijfskapitaal bedraagt twee miljoen euro. Geregistreerde gebruikers - intussen zijn het er al meer dan elf miljoen - kunnen via de website van PhotoBox hun digitale foto's uploaden, bewaren en delen met anderen. Dagelijks worden er tot twee miljoen stuks geüpload. Dat tikt snel aan: er zijn al meer dan twee miljard foto's online geplaatst. Uiteraard kan men de kiekjes ook professioneel laten afdrukken in een van de centrale productie-installaties van PhotoBox. Die bevinden zich in Parijs, Londen en Duitsland. Van daaruit worden ze aan huis geleverd. Klanten kunnen kiezen tussen een gewone levering via de post of een snelle bezorging via een koeriersdienst. PhotoBox is actief in vijftien landen en stelt er ongeveer vierhonderd mensen tewerk. Elke dag produceert en verzendt de groep meer dan een miljoen afdrukken in heel Europa. Daarmee doet het volgens het studiebureau Futuresource Consulting beter dan rechtstreekse concurrenten als Foto.com, Snapfish en Extrafilm. In tegenstelling tot sommige andere spelers kunnen klanten de afdrukken niet zelf oppikken in een filiaal. Die markt wordt voornamelijk gedomineerd door populaire ketens als Kruidvat en Hema. In 2009 realiseerde PhotoBox een omzet van zestig miljoen euro. Vorig jaar dikte dit cijfer aan tot tachtig miljoen euro. Tien miljoen werd gegenereerd buiten de twee moedermarkten Frankrijk en Engeland. De omzettoename is volgens Bernard Wilmet, head of business development voor de Benelux, twee keer zo groot als de groei van de markt. "We hebben die omzetstijging voornamelijk te danken aan het succes van onze fotoboeken", zegt hij. "PhotoBox laat gebruikers ook hun eigen albums samenstellen. Ook die worden aan huis geleverd." "Vorig jaar hebben we meer dan een miljoen fotoboeken in de Benelux verkocht. De klanten krijgen de keuze uit een gevarieerd aanbod, in verschillende formaten en kwaliteiten. Bovendien kunnen ze kiezen voor themaboeken, zoals een babyboek of een jaarboek. Het is zelfs mogelijk om een persoonlijk kookboek samen te stellen met lievelingsrecepten en bijbehorende foto's. Deze zomer wordt een nieuw concept gelanceerd waarbij gebruikers met één muisklik een fotoalbum kunnen ontwerpen. Dat gebeurt via een eigen ontworpen, intelligent algoritme. Deze nieuwe technologie zal het ontwerpen van fotoboeken nog toegankelijker maken." "In 2010 zijn we in de markt van fotoalbums gegroeid met meer dan dertig procent. Spector is er in datzelfde jaar met amper één procent op vooruitgegaan. Vandaag bekleden we in deze deelmarkt de derde positie in Europa met een marktaandeel van 5,6 procent, na Hofmann en Hema. Maar in 2011 worden we wellicht ook in dit segment het Europese nummer één. We verwachten trouwens dat deze markt gedurende de twee komende jaren opnieuw met twintig procent per jaar zal groeien. En België - voor PhotoBox op zijn moedermarkten na de belangrijkste regio - zal het volgens Futuresource Consulting wellicht nog beter doen." De productie van persoonlijke fotoproducten vertegenwoordigt zestig procent van de activiteiten van PhotoBox. Het gaat dan niet alleen over fotoalbums, maar ook over puzzels, muismatten, kalenders en agenda's, posters, kussenslopen, luchters, mokken, enzovoort. Bovendien worden er in de nabije toekomst nog nieuwe producten gelanceerd, en die zullen volgens Wilmet meer en meer 'content driven' zijn. In 2010 vertegenwoordigde de markt van gepersonaliseerde fotoproducten wereldwijd ongeveer achthonderd miljoen euro. PhotoBox heeft in België zeven personeelsleden. Ze doen aan businessdevelopment, marketing en customer care. Bernard Wilmet werkt er sinds een jaar. Daarvoor was hij general manager van TicTacPhoto, een rechtstreekse concurrent. Zijn carrière startte hij als e-businessmanager bij Royal Dutch Shell Company Benelux. Hij is ook de oprichter van DVDPost, een onlineverhuurdienst van dvd's. Daarnaast stampte hij Vintage Hotel uit de grond, een stijlvol retrohotel in Brussel. De positionering van PhotoBox is volgens hem uniek: "In tegenstelling tot onze concurrenten reiken wij niet louter producten aan, maar een geïntegreerde dienst die volledig rond digitale fotografie draait. Bij PhotoBox kunnen de gebruikers hun foto's gratis uploaden voor een onbeperkte duur én zonder volumebeperking. Ze kunnen die ook delen met hun vrienden, en natuurlijk hopen wij dat ze hun foto's uiteindelijk bij ons laten afdrukken - al dan niet in een fotoboek." Het succes van PhotoBox is volgens Wilmet niet alleen te danken aan de succesproducten van het bedrijf, maar ook aan een sterke internationale groei. "Alleen al in de afgelopen twee jaar hebben we ons gevestigd in twaalf bijkomende landen", zegt hij. "Bovendien hebben we partnerships afgesloten met grote namen zoals Rossel in de Benelux, Privalia en Groupon in Spanje, enzovoort. Die dragen zeker mee bij tot onze internationale uitbreiding." ROEL VAN ESPEN , FOTOGRAFIE MICHEL WIEGANDT" Partnerships dragen zeker bij tot onze internationale uitbreiding" Bernard Wilmet