"Voor het eerst kunnen verkopers van cd-rompublicaties op een doorzichtige manier een prijs maken, hebben zij een welomschreven product en duidelijke modellen. Bijna iedere potentiële klant kan nu een inzicht krijgen in wat een publicatie hem gaat kosten en wat het eindproduct zal zijn." Zaakvoerder Hein Vandendriessche verdedigt de nieuwe tool van Think & Touch met verve. Nu elke pc met een cd-speler wordt verkocht, moet de software Creative Catalogue, alias C², een volgende hinderpaal wegnemen bij de veralgemening van multimediapublicaties: de onvoorspelbare kostprijs.
...

"Voor het eerst kunnen verkopers van cd-rompublicaties op een doorzichtige manier een prijs maken, hebben zij een welomschreven product en duidelijke modellen. Bijna iedere potentiële klant kan nu een inzicht krijgen in wat een publicatie hem gaat kosten en wat het eindproduct zal zijn." Zaakvoerder Hein Vandendriessche verdedigt de nieuwe tool van Think & Touch met verve. Nu elke pc met een cd-speler wordt verkocht, moet de software Creative Catalogue, alias C², een volgende hinderpaal wegnemen bij de veralgemening van multimediapublicaties: de onvoorspelbare kostprijs. Bij Think & Touch kan men daarover meepraten. Het was dit bedrijfje dat in 1994 voor Antwerpen een 2,5 uur durende presentatie van de haven en de stad op cd-rom zette. Een pareltje. De presentatie kon "in de vlucht" worden ingekort of aan het publiek aangepast. Grafieken, video, muziek, voice-over, stille beelden... het was er allemaal. Maar de productie had grofweg 11 miljoen frank gekost - veel meer dan begroot - en ze was, zoals Hein Vandendriessche ruiterlijk toegeeft "ver over tijd". Vandaag stelt de havenorganisatie Assiport zich doorgaans weer voor met een simpele presentatie in PowerPoint. En Think & Touch, dat de productie beneden de kostprijs had afgeleverd, won wel respect, maar geen continue stroom van opdrachten. Al bleef het grote klanten hebben. Het bedrijfje, nu met vijf mensen, kan een heel palmares voorleggen, met klanten als Agfa, G-Bank, British Telecom, Isabel of Euroclear. "Allemaal heel grote bedrijven die een presentatie op floppy of cd konden laten maken om een nieuw product of nieuwe software voor te stellen," zegt hij. "Maar het blijft zeer arbeidsintensief, bijna ambachtelijk werk, vooral omdat je je altijd moet aanpassen aan de doelgroep met de traagste computers. Je moet goochelen met een beperkt aantal kleuren en een aangepaste compressie om alles toch op het scherm te krijgen. Het is eenmalig werk dat heel moeilijk te rentabiliseren is," zegt Vandendriessche, die ondanks zijn opleiding als kunstschilder uit een familie van zelfstandigen en zakenlui stamt. Eén van zijn broers is gedelegeerd bestuurder van Zit-Idee. De Antwerpse ervaring was één van de elementen die Hein Vandendriessche deden besluiten dat het zo niet verder kon. Vandendriessche: "Ofwel nam ik een groot risico door al de knowhow waarover we beschikten in een echt heel efficiënt product te stoppen, dat bijna verkoopt als warme broodjes, ofwel moesten we ermee stoppen. Dat maatwerk doe je immers met liefde. Als iemand maar 500.000 frank had, kreeg je het niet over je hart om iets tegen die prijs af te leveren. Dan trok dat op niks."Creatief stramienHet resultaat van die catharsis was een compleet andere aanpak op alle gebied: productiemiddelen, product en verkoop. Eén van de oorzaken voor de complexiteit en onvoorspelbaarheid van multimediaproducties, vond Hein Vandendriesche, was de veelzijdigheid van de gangbare MacromediaDirector authoring tool (waarin ook Antwerpen in Multimedia is geschreven), die "zoveel mogelijk maakt, dat het eigenlijk geen gespecialiseerde tool meer is". Om vlotter te werken, ontwierp hij een geheel nieuw programma, geschreven in Visual Basic en Borland Delphi, de Creative Catalogue. "Het is zo gebruiksvriendelijk, dat iemand die ervaring heeft met desktop publishing binnen de week in staat moet zijn om presentaties te maken. Er is geen enkele programmatie voor vereist," zegt Vandendriessche. Tegelijk verscherpte de start-up, die huist boven de VDAB in Boom, zijn zakelijke focus. Think & Touch wil dankzij zijn nieuwe tool het uitgeven van brochures op cd-rom even vanzelfsprekend maken als drukken. "C² is niet beperkt tot catalogen, maar daar willen wij in elk geval de specialisten van zijn," klinkt het. Imago overbrengenDe kracht van het bedrijfje is zijn grafische flair om de huisstijl van klanten uit hun gedrukte publicaties over te brengen naar cd-rom en tegelijk, door een generieke aanpak, toch de ontwikkelingskosten in de hand te houden. Het geheim zit in de door Think & Touch zelf gebouwde, standaard interface, die echter zodanig kan worden uitgevoerd dat hij totaal in de look and feel van de klant wordt opgenomen. "Het is die herkenbaarheid - in kleuren, lettertypes, achtergronden - die het verschil maakt met doorsneewerk dat misschien efficiënt is, maar geen uitstraling heeft," toont Hein Vandendriessche. Hij neemt de brochure van het Oostenrijkse Voglauer, een wereldspeler in Bauernmöbel en hotelmeubilair, bij de cd-rom. Dit is uitstekende value for money, betoogt hij. Mozart stroomt uit de portable. "Catalogi voor dergelijke bedrijven moeten minstens in drie, vier talen worden gedrukt. Het is enorm kostenbesparend wanneer u dat op één cd'tje kunt zetten, dat 15 frank kost aan duplicatiekosten, in oplages vanaf 3000 stuks." De bottom-line: cd-roms liggen binnen het bereik van zowel multinationals als kmo's - als de productiekosten in de hand worden gehouden. "En deze cd - 75 à 80 foto's, drie talen - heeft Voglauer 220.000 frank gekost," zegt Vandendriessche. Een toepassingvan de cd-roms waaraan Think & Touch speciaal aandacht besteedt, is hun gebruik door verkopers. Zij krijgen een eenvoudig systeem van bladwijzers en filters om hun presentaties aan te passen aan de klant. De hele interface is overigens ontworpen om zonder klavier te worden bediend, zodat de cd-roms op beurzen in kiosken kunnen worden opgesteld, met enkel een muis. "Wij hebben echt gekozen voor efficiëntie, esthetiek, toegankelijkheid en betaalbaarheid," zegt Vandendriessche, terwijl hij uit de catalogus van keukendistributeur Meurice Merloni de verschillende uitvoeringen van een inbouwoven tevoorschijn klikt. "Een groot succes op Batibouw," vertrouwt hij ons toe. "Er staan tien catalogi op." Cd's hebben zo hun sterke kanten. Wijzigingen tijdens het creatieve proces zijn één van de belangrijkste oorzaken van de oplopende kosten van multimediaproducties. "Multimediapublicaties beginnen als een concept," zegt Martine Vandezande bij Agfa, dat een lange ervaring heeft met multimedia. "Men wil er elementen bij of af, men wil andere manieren om door het informatiepakket te gaan, men wil de cd op een andere manier openen, enzovoort. De coördinator is dikwijls niet op de hoogte van alle implicaties van zijn keuzes." Vandaar dat Hein Vandendriessche de flexibiliteit van C² "heerlijk" vindt. "Het maken van een structuur in Director duurt heel lang. En wanneer de productie eenmaal af is, staat ze als een huis. Het is heel moeilijk er een stuk uit te halen. Met de Creative Catalogue maken we een structuur in tien minuten. En daarin kunnen we gewoonlijk op een heel snelle manier bladzijden bijmaken en verwijderen," zegt hij. Dat laatste is commercieel erg belangrijk, omdat op die manier bestaande catalogi door de jaren heen kunnen worden bijgewerkt, hergebruikt en met nieuwe elementen - zelfs video - worden uitgebreid. Bij Think & Touch is het nu actie geblazen. Er wordt gedacht aan vier à vijf verkopers - een verkoopleider is al in dienst - en er is al een vertegenwoordiger aangesteld voor Duitsland. Bedoeling is om multimedia te gaan verkopen als drukwerk. "Dit is een mijlpaal," zegt Hein Vandendriessche. "Wij hebben een prijslijst en wij kunnen onmiddellijk zeggen, voor zoveel foto's, voor zoveel tekst kost het zoveel. In multimedia is dat altijd een ramp geweest." Think & Touch zelf stuurt, uiteraard, zijn promotie uit op cd-rom.BRUNO LEIJNSE