De overeenkomst tussen de Vlaamse Audiovisuele Regie ( Var) en Kanaal Z is des te opvallender omdat een van de aandeelhouders van Kanaal Z - het mediabedrijf Roularta Media Group (uitgever van onder meer Trends en Knack) - ook voor 50% participeert in VMM, de beheersmaatschappij boven VRT-rivaal VTM. "Misschien is dat op het eerste gezicht een ongewone stap," zegt Rik De Nolf, topman van Roularta. "Maar Belgian Business Television,...

De overeenkomst tussen de Vlaamse Audiovisuele Regie ( Var) en Kanaal Z is des te opvallender omdat een van de aandeelhouders van Kanaal Z - het mediabedrijf Roularta Media Group (uitgever van onder meer Trends en Knack) - ook voor 50% participeert in VMM, de beheersmaatschappij boven VRT-rivaal VTM. "Misschien is dat op het eerste gezicht een ongewone stap," zegt Rik De Nolf, topman van Roularta. "Maar Belgian Business Television, de vennootschap die Kanaal Z overkoepelt, is een totaal afzonderlijk bedrijf dat zich richt tot een totaal andere doelgroep." "Var zelf wenst zich te profileren als een nationale regie voor verschillende media, ook buiten de pure radio en tv," zegt Thierry Van Zeebroeck, CEO van de Var. "We laten ons daarbij niet door politieke motieven leiden. Mijn eerste prospect voor een dergelijke verruiming was bijvoorbeeld VT4. Zelfs met VTM sluiten we geen samenwerking uit." Door de samenwerking met de Var hoopt Kanaal Z zijn reclame-inkomsten een extra duw in de rug te geven. "Het gaat de goede richting uit," zegt Serge Van der Meirsch, sales director bij Kanaal Z. "De maand mei bijvoorbeeld was in tegenstelling tot januari en februari een flinke opsteker en zelfs beter dan vorig jaar. We zitten nu op 40% van ons jaarobjectief. De signalen voor het najaar zijn hoopgevend." Vanaf juni gaat de Var-prospectie effectief van start. Ze wordt ondersteund door een grootschalige reclamecampagne. Kanaal Z hoopt hiermee adverteerders te rekruteren die wel al op Radio 1 reclame hebben geplaatst maar nog niet van het medium televisie hebben geproefd. "Initieel hebben beide zenders eenzelfde doelgroep," zegt Serge Van der Meirsch. "We profileren ons allebei als nieuwskanalen, we zijn dagelijks en audiovisueel. Adverteerders die nu al van klassieke print gebruik maken, zoals Trends of De Financieel-Economische Tijd, krijgen op die manier ook de mogelijkheid om hun mix te verbreden." Met de formule Business Deal wordt aan adverteerders de mogelijkheid gegeven om zowel op Radio 1, Kanaal Z (of Canal Z voor het Waalse landsgedeelte) en La Première, de Franstalige tegenhanger van Radio 1, reclame te plaatsen. Kanaal Z is zelfs bereid die te ondersteunen met een fors hogere korting (30%) dan bij Radio 1 (5%). De formule toont gelijkenissen met Big Deal, een reclameaanbod voor Radio 2 en Radio Donna, waarmee de VRT zijn reclame-inkomsten voor Radio 2 wilde opkrikken. Bij Kanaal Z is een nieuwe kostenstructuur op poten gezet die een besparing van 3 miljoen euro op jaarbasis moet opleveren. Een derde daarvan wordt verhaald op de redactie, een derde gebeurt op facilitair gebied en de resterende 1 miljoen euro hoopt de zender te realiseren bij de kabelmaatschappijen. "Ik heb mijn ronde van België gedaan en aan alle 31 kabelmaatschappijen eenzelfde voorstel geformuleerd," zegt Walter Verrijcken, algemeen directeur van Kanaal Z. "Mijn aanvoelen is dat er goodwill is om tot een concrete oplossing te komen. We hopen die op korte termijn te realiseren. Dat zou in de eerstkomende weken duidelijker moeten worden." P.D. [{ssquf}]