De ene Vanbreda is de andere Van Breda niet. Deze laatste, Bank J. Van Breda, is de bank voor ondernemers en vrije beroepen, die in handen is van de Antwerpse holding Ackermans & van Haaren. Vanbreda Risk & Benefits is een verzekeringsmakelaar die zich richt op bedrijven en collectiviteiten, en gecontroleerd wordt door de families Leysen en Van Antwerpen.
...

De ene Vanbreda is de andere Van Breda niet. Deze laatste, Bank J. Van Breda, is de bank voor ondernemers en vrije beroepen, die in handen is van de Antwerpse holding Ackermans & van Haaren. Vanbreda Risk & Benefits is een verzekeringsmakelaar die zich richt op bedrijven en collectiviteiten, en gecontroleerd wordt door de families Leysen en Van Antwerpen. Ooit behoorden beide bedrijven tot hetzelfde huis. Het verzekeringskantoor werd in 1937 opgericht, enkele jaren na de bank. In het begin hadden ze dezelfde doelgroep, maar al snel gingen ze elk hun eigen weg. In 1974 werd ook het verzekeringskantoor gesplitst. Vanbreda Risk & Benefits richtte zich met een volledig dienstenpakket op de ondernemingswereld in de Benelux, Vanbreda International focuste op medischekostenverzekeringen voor ambtenaren van supranationale instellingen en expats van multinationals. Twee jaar geleden verkochten de aandeelhouders Vanbreda International (circa 50 miljoen euro omzet) aan de Amerikaanse groep Cigna Global Health Benefits, een concern dat naast verzekeringen ook een reeks gezondheidsdiensten aanbiedt. "De klanten vroegen een almaar bredere dienstverlening, waarvoor forse investeringen nodig waren. Daarom leek het ons beter aansluiting te zoeken bij een gespecialiseerde leverancier van medische dienstverlening met een wereldwijde aanwezigheid", vertelt Mark Leysen, gedelegeerd bestuurder van Vanbreda Risk & Benefits. De opbrengst van de verkoop werd volledig uitgekeerd aan de aandeelhouders van de overkoepelende holding Unibreda. Het is niet de bedoeling dat het geld geherinvesteerd wordt in de andere verzekeringstak, zegt Leysen. Maar niet getreurd, ook de makelaardij doet het prima. Vanbreda Risk & Benefits verhoogde tussen 2006 en 2011 zijn omzet met 38 procent, terwijl het aantal medewerkers groeide tot 420. "We tellen meer dan 25.000 klanten, voornamelijk bedrijven en organisaties uit de sociale en publieke sector", vertelt Kris Heyman, director employee benefits. "Zij kunnen, afhankelijk van hun grootte en specifieke behoeftes, voor alle risico- en verzekeringsaspecten bij ons terecht. Waar dat zinvol is, gaan we breder dan onze opdracht als makelaar of consultant, en treden we op als third party administrator (daarbij worden taken overgenomen van de klanten en/of de verzekeraars, nvdr). Een succesvol voorbeeld is het volledige beheer van collectieve hospitalisatieverzekeringen voor grotere werkgevers (zie kader)." Bedrijfsverzekeringen waren lang een softe markt, maar sinds vorig jaar lijkt een trend van tariefverhogingen ingezet. Wim Lanclus (director risk services): "De premieverhogingen zijn nog klein, eerder symbolisch, en blijven beperkt tot bepaalde industriële sectoren met bijvoorbeeld een hoge brandlast: textiel, hout, plastic... Maar het ziet ernaar uit dat, weliswaar schoorvoetend, een trend is ingezet. Ook aansprakelijkheidsverzekeringen worden duurder, en in arbeidsongevallen zien we een correctie op de negatieve prijzenevolutie die sinds 2004 speelt. Maar het is nog niet duidelijk of en in welke mate de marktverharding zal doorzetten. Op de internationale verzekeringsmarkt is er nog een capaciteitsoverschot bij de grote (her)verzekeraars." "Als makelaar-consultant is het onze roeping de risicokosten voor onze klanten zo veel mogelijk te beperken", aldus Lanclus. "Wij aanvaarden niet zomaar elke premieverhoging, en putten daarvoor uit een brede reserve verzekeraars uit binnen- en buitenland." Vanbreda Risk & Benefits is een van de grootste verzekeringsmakelaars van het land. Het bedrijf levert naar eigen zeggen maatwerk. "Bij grotere dossiers starten we vaak van een wit blad", zegt Pascal Joosten, director broker services. "Het is nooit een product inkopen, het is altijd een product maken. We schrijven vaak zelf polissen en laten verzekeringsmaatschappijen dan bieden om het contract binnen te halen." Op de markt van de bedrijfsverzekeringen is expertise een cruciale factor. Dat gaat gepaard met een toenemende schaalvergroting. Kleine makelaars die het bedrijvensegment willen bedienen, kunnen maar moeizaam overleven en gaan eruit. De markt wordt steeds meer gedomineerd door een vijftiental grotere kantoren, zowel lokale als internationale spelers. In dit consolidatieproces speelt Vanbreda Risk & Benefits geen actieve rol. "Het ligt niet in onze cultuur veel overnames te doen", lacht Mark Leysen. "Maar vorig jaar hebben we er twee gedaan: de Groep Ausloos uit Herent met 15 medewerkers en Credinco, een nichemakelaar gespecialiseerd in kredietverzekering. Eigenlijk is het atypisch. In ons 75-jarige bestaan hebben we amper vier acquisities gedaan. We kiezen heel duidelijk voor autonome groei. Maar het zou dom zijn opportuniteiten niet te bestuderen." Vanbreda heeft een historiek van sterke cijfers en interne groei, onderstreept Jan Desmet, director finance & accounting. "In vijf jaar is de omzet gestegen van 44 naar 60 miljoen euro." Dat is des te opmerkelijker omdat de verzekeringsmarkt, op employee benefits na, niet echt fors meer groeit. "Wij pikken marktaandeel van de collega's", weet Desmet. Dankzij de omzetgroei, maar ook door belangrijke investeringen in IT verdubbelde de winst tussen 2006 en 2011 tot 9,4 miljoen euro Geografisch is Vanbreda Risk & Benefits sterk aanwezig in Vlaanderen en minder in Franstalig België. Maar sinds enkele jaren zet de onderneming sterker in op Wallonië en Brussel, waar ze in 2007 een kantoor opende om actief de Franstalige markt te prospecteren. In 2011 groeide de omzet met 8 procent in schadeverzekeringen en met 10 procent in employee benefits. Voor het lopende jaar verwacht de verzekeringsmakelaar een totale omzetgroei van 7 procent. "Duurzame groei is belangrijker dan snelle groei", zegt Pascal Joosten. "We willen dit groeitempo de komende jaren aanhouden, en dat begint bij een tevreden klant. Daarom is het behouden van de klanten de eerste focus van onze commer- ciële strategie. We halen een retentiegraad van 98 procent. Als klanten ons verlaten, is het bijna uitsluitend omdat beslissingen niet langer lokaal worden genomen." Vanbreda Risk & Benefits werkt ook hard aan preventie. In dit kader nam de verzekeringsmakelaar onlangs een participatie van 26 procent in DrivOlution, een jong consultancybedrijf in veilig en zuinig rijden. Dat moet Vanbreda helpen bij het opstellen van concrete preventieplannen. PATRICK CLAERHOUT, FOTOGRAFIE MICHEL WIEGANDT