Vanbreda koopt omzet

Patrick Claerhout
Patrick Claerhout redacteur bij Trends

De Antwerpse verzekeringsmakelaar Vanbreda Risk & Benefits neemt nog eens twee concurrenten over. “We willen naar 100 miljoen euro omzet tegen 2020”, zegt CEO Pedro Matthynssens.

G&G uit Rijkevorsel en Huysmans Verzekeringen uit Mechelen zijn twee vergelijkbare makelaars. Ze hebben allebei een portefeuille bedrijfsverzekeringen bij lokale kmo’s en ze voegen elk 1,85 miljoen euro omzet toe aan die van Vanbreda. Toevallig hebben ze allebei ook nog eens dertien mensen in dienst. “Het zijn makelaars die heel dicht bij hun klanten staan”, vertelt Pascal Joosten, director broker services bij Vanbreda. “Die klanten zijn in hoofdzaak ondernemingen met minder dan vijftig werknemers, die lokaal bediend willen worden. In hun regio zijn G&G en Huysmans de referentie onder de ondernemingsmakelaars.”

De vestigingen blijven actief in Rijkevorsel en Mechelen onder de namen Vanbreda Geerts en Vanbreda Huysmans. “Omdat ze regionaal verankerd zijn hebben we beslist de kantoren niet te integreren”, zegt Pedro Matthynssens, de CEO van Vanbreda Risk & Benefits. “Beide kantoren leggen al jaren mooie groeicijfers voor en worden geleid door een sterk familiaal management.” Dat familiale management blijft op post en verkoopt in eerste instantie een meerderheid van zijn aandelen. Op termijn gaan alle aandelen naar Vanbreda.

Sterk in het kmo-segment

Vorig jaar nam Vanbreda Risk & Benefits ook al twee makelaars over, Van Paeschen & Co uit Aartselaar en Sobimo Invest uit Leuven. Via al die overnames versterkt Vanbreda zijn positie in het kmo-segment. De Antwerpse makelaar is gespecialiseerd in bedrijfsverzekeringen en telt meer dan 30.000 klanten (ondernemingen, publieke en sociale instellingen, zelfstandigen). De markt van bedrijfsverzekeringen is zeer matuur en groeit in ons land amper met 1 procent per jaar.

Vanbreda Risk & Benefits doet beter. De makelaar slaagde er de voorbije jaren in een gemiddelde groei van 6 procent per jaar neer te zetten. In 2014 bedroeg de omzet 74,1 miljoen euro, tegen 70,1 miljoen een jaar eerder. “Ons doel is 100 miljoen euro omzet te halen tegen 2020”, zegt Matthynssens. “Dat willen we doen door maximaal organisch te blijven groeien en door gericht kleinere overnames te doen. Acquisities moeten ofwel regionaal aanvullend zijn, ofwel een nicheactiviteit toevoegen.”

Grote overnames zijn volgens Mat-thynssens niet meer mogelijk in België. De markt van de verzekeringsmakelaars is min of meer gevormd. Er zijn de drie topspelers, die meer dan 60 miljoen euro omzet realiseren: de internationale groepen Marsh en Aon, en Vanbreda. Daaronder volgt een peloton middelgrote makelaars met een omzet tussen pakweg 10 en 20 miljoen euro. “In dat segment zijn er voor ons nog weinig mogelijkheden voor acquisities. Die zijn er wel bij de vele kleine makelaars, waar een grote consolidatie bezig is”, aldus Matthynssens.

In dat marktsegment zitten echter vooral verzekeringsmakelaars die particulieren bedienen. Door de toevloed aan strengere regulering en de opkomst van de digitale kanalen geven nogal wat kleine makelaars er de brui aan en zoeken een koper. “Vanbreda wil zeker de rol van consolidator spelen”, zegt Mat-thynssens. “Maar niet in de markt van particuliere verzekeringen. We hebben niet de ambitie een retailbedrijf te worden. Ik verwacht bovendien dat de oprukkende digitalisering veel van die portefeuilles zal uithollen.”

Van volger tot pionier

Matthynssens denkt dat de digitale revolutie eerst bij de particuliere klant zal plaatsvinden en daarna in het bedrijfssegment: “Geleidelijk aan zal ook onze kernbusiness, de bedrijfsverzekeringen, de impact voelen. Start-ups en bedrijven die technologisch bezig zijn, zullen als eerste de stap doen.”

Daarom heeft het bedrijf beslist zijn budget voor investeringen in technologie structureel te verhogen. “Wij gaan fors investeren in de digitalisering, om sneller te kunnen schakelen en een competitief voordeel te verwerven. Van een goede volger wil Vanbreda zich ontwikkelen tot een pionier in technologie en innovatie.”

Hoever staat het bedrijf? Matthynssens: “De interne documentenstroom is al gedigitaliseerd. Wat nog op papier binnenkomt, wordt gescand en optisch ingelezen. Ook de digitale communicatie met klanten en met verzekeringsmaatschappijen is een feit. De digitale verkoop blijft voorlopig achter, maar dat is een kwestie van tijd.”

Een belangrijke factor die de onlineverkoop van verzekeringen afremt, is het ontbreken van een sluitend wetgevend kader. “In België zijn enkel verzekeringspolissen op papier voor 100 procent zeker rechtsgeldig”, vertelt Joosten. “Het wordt hoog tijd dat de wetgever een gelijke behandeling voor digitale commerciële overeenkomsten instelt. Daarnaast gaan de verzekeringsmaatschappijen zeer omzichtig te werk. Ze willen hun tussenpersonen niet voor het hoofd stoten door direct te verkopen. En specifieke internetproducten ontwikkelen is ook niet zo eenvoudig. Voor een offerte voor een autoverzekering bijvoorbeeld, moet je al snel dertig vragen invullen. Daar knapt een onlineconsument op af. En dus moeten de verzekeraars een zeer gestandaardiseerd aanbod doen, waar voor hen meer risico’s aan hangen.”

Verzekering tegen cyberrisico’s

Om de interne groei aan te houden, zet Vanbreda Risk & Benefits ook in op nieuwe producten. Vooral voor verzekeringen tegen cyberrisico’s ziet de onderneming groeipotentieel. “Bij bedrijven groeit het bewustzijn voor dit type risico’s”, zegt Joosten. “Maar ook de verzekeraars ontwikkelen het productaanbod. De premies worden betaalbaarder. Ik ga ervan uit dat binnen vijf jaar zowat elk bedrijf verzekerd is tegen cyberrisico’s.”

Ook in kredietverzekeringen ziet Vanbreda nog mogelijkheden. Om bedrijven over de streep te trekken, is de makelaar ook actief geworden in factoring. “We zoeken op de markt een interessant factoringaanbod en combineren dat met een kredietverzekering. Voor sommige klanten biedt dat een uitgelezen oplossing voor hun debiteurenrisico.”

Ten slotte wil Vanbreda zich ook op de markt van de kunstverzekeringen begeven. Matthynssens stelt vast dat veel ondernemingen en ondernemers in België belangrijke collecties hedendaagse kunst bezitten: “We gaan meer expertise op dit domein opbouwen. Vaak krijgen verzamelaars de vraag stukken uit te lenen. Dan is een goede schadeverzekering cruciaal.”

Patrick Claerhout

“Vanbreda wil zich ontwikkelen tot een pionier in technologie” Pedro Matthynssens

“Ik verwacht dat de digitalisering veel portefeuilles zal uithollen” Pedro Matthynssens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content