De stijgende energiekosten baren zowel de energieleveranciers als de consumenten zorgen. Wat zijn uw rechten en plichten?
...

De stijgende energiekosten baren zowel de energieleveranciers als de consumenten zorgen. Wat zijn uw rechten en plichten? 1. Kan een energieleverancier eenzijdig een voorschotfactuur optrekken? Voorlopig wel. De energieleverancier moet wel uitleggen waarom de verhoging nodig is. Er is een verbod op eenzijdige verhogingen in de maak. Het is een van de maatregelen die de federale regering wil nemen om de energiefactuur onder controle te houden. De meeste leveranciers bieden de mogelijkheid om een verhoging gedeeltelijk of volledig terug te draaien. Of ze doen een voorstel voor een verhoging van het voorschot, dat de klant al dan niet kan aanvaarden. 2. Bent u een deel van uw voorschot kwijt als de energieleverancier failliet gaat? Mogelijk wel. U kunt bij een faillissement wel een schuldvordering indienen bij de curator, maar de kans is klein dat u kunt recupereren wat u te veel vooruit hebt betaald voor uw energieverbruik. Door het voorschot te verhogen vermijdt u mogelijk onaangename verrassingen bij de eindafrekening, maar u riskeert dus wel iets meer bij een faillissement van de leverancier. 3. Waar kunt u terecht met klachten over energieleveranciers? Als u niet uit een geschil met de elektriciteits- of aardgasleverancier komt, kunt u zich richten tot de Ombudsdienst voor Energie, die uw klacht gratis behandelt. U moet de klacht wel schriftelijk indienen en bewijzen dat u eerder vruchteloos contact opnam met de leverancier om het probleem op te lossen. Als iets onwettigs gebeurt, kan de Economische Inspectie ingeschakeld worden.