Michael Dell bouwde als universiteitsstudent een computer in zijn garage. Even later had hij een bedrijfje, PC's Limited, waaruit later Dell ontstond. Ook IKEA, Microsoft, Facebook, Apple, FedEx en Virgin begonnen op de universiteit. Belgische voorbeelden zijn onder meer Night of the Proms en Omega Pharma. Ondernemende studenten krijgen best wel wat steun. De jaarlijkse Dell Social Innovation Challenge is een internationale wedstrijd voor studenten die een oplossing bedenken voor dringende wereldproblemen. Behalve op startkapitaal maken deelnemers ook kans op een mentor en workshops van topzakenlui. Vorig jaar verdeelden 27 winnaars liefst 350.000 dollar prijzengeld. Eentje ging zelfs naar huis met 50.000 dollar om zijn idee uit te werken. De komende jaren wil Dell de wedstrijd uitbouwen tot de grootste prijs voor sociale studentondernemingen.
...

Michael Dell bouwde als universiteitsstudent een computer in zijn garage. Even later had hij een bedrijfje, PC's Limited, waaruit later Dell ontstond. Ook IKEA, Microsoft, Facebook, Apple, FedEx en Virgin begonnen op de universiteit. Belgische voorbeelden zijn onder meer Night of the Proms en Omega Pharma. Ondernemende studenten krijgen best wel wat steun. De jaarlijkse Dell Social Innovation Challenge is een internationale wedstrijd voor studenten die een oplossing bedenken voor dringende wereldproblemen. Behalve op startkapitaal maken deelnemers ook kans op een mentor en workshops van topzakenlui. Vorig jaar verdeelden 27 winnaars liefst 350.000 dollar prijzengeld. Eentje ging zelfs naar huis met 50.000 dollar om zijn idee uit te werken. De komende jaren wil Dell de wedstrijd uitbouwen tot de grootste prijs voor sociale studentondernemingen. Ook in België is Dell bezig met student-ondernemers. Onlangs verbond Pascale Van Damme, managing director van Dell België, zich aan Durf Ondernemen, het nieuwe programma van de Universiteit Gent. "Door het ondernemerschap bij studenten te stimuleren, komt er meer bedrijvigheid en wakker je de economie aan", zegt Van Damme. "Zeker nu moet de ondernemersgraad omhoog. Om de nog altijd diepe kloof tussen studie en praktijk te verkleinen, wil ik jongeren tijdens hun studietijd praktijkervaring laten opdoen. Dat is goed voor de studenten én voor de bedrijven. Voor Dell bijvoorbeeld is het onder meer handig als rekruteringstool." De drijvende kracht achter Durf Denken is professor Koen De Bosschere, die is verbonden aan de vakgroep Elektronica en Informatiesystemen van de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur. "Intussen zijn we twee jaar bezig. Er is nu een speciaal statuut voor student-ondernemers, waardoor ze lessen mogen missen, vrijgesteld zijn van sommige taken en studiepunten krijgen voor hun onderneming. Er is een businessdeveloper om hen te begeleiden", legt hij uit. Voor het Durf Denken-project werkt Universiteit Gent samen met Hogeschool Gent en Arteveldehogeschool, maar ook met de stad Gent. Ze pompen er flink wat geld in. Naast een jaarlijkse wedstrijd organiseren ze ook Student Ghentrepreneur, een gratis evenement voor student-ondernemers in spe. Beginnende ondernemers krijgen een starterscontract goed voor 5000 euro. "Het model van Gent is uniek. Er is hier een heel ecosysteem voor student-ondernemers", weet De Bosschere. "Wij proberen van studenten ondernemers te maken zonder dat ze het zelf beseffen. Hoe we dat doen? We laten ze iets maken dat marktwaarde heeft, bijvoorbeeld een app. We zetten dat online en wachten af. Als er interesse is, zijn ze plots ondernemer geworden. Een op de drie studenten krijgt een kans. Omdat de app ontwikkelen enkel tijd kost, lopen studenten weinig risico. Ze kunnen fouten maken zonder dat daar grote gevolgen aan vasthangen. Het is de beste leerschool." In het Gentse hoger onderwijs zitten 70.000 studenten. Zo'n 10 procent van hen zal ooit ondernemer worden; 7000 nieuwe ondernemers dus. Toch heeft nog maar een honderdtal studenten het statuut student-ondernemer. De Bosschere streeft op korte termijn naar 350. "Er zijn in België veel initiatieven om jong ondernemerschap te pushen. Denk aan Vlajo, Battle of Talents of Jonge Bazen. Maar ik vind dat onderwijsinstellingen het beste geplaatst zijn om het ondernemerschap te stimuleren. Als wij één e-mail sturen, bereiken we 70.000 studenten. Bovendien geven we alle student-ondernemers evenveel aandacht. Niet alleen degene die wint." Dell-directrice Pascale Van Damme wil ook de rol van de industrie onderstrepen. "Bedrijven geven het Durf Denken-project de draagkracht en de zichtbaarheid die het nodig heeft. Wij kunnen de studenten coachen. Hoewel startkapitaal belangrijk is, vind ik het heel goed dat het project vooral focust op faciliteren. We moeten studenten niet alleen zin geven om te ondernemen, we moeten hen ook de kans en de faciliteiten geven om het daadwerkelijk te doen. Ik denk bijvoorbeeld aan een lokaal waar student-ondernemers kunnen samenkomen. Ze kunnen er werken, elkaar leren kennen, elkaar helpen en samenwerken. Het zou goed zijn als de stad Gent ook zo'n plek zou bieden, zodat prille ondernemers na hun afstuderen niet in een zwart gat vallen", pleit Van Damme. Zijn studenten niet te jong om te ondernemen? Van Damme: "Integendeel. Hoe meer ervaring je hebt, hoe meer beperkingen je ziet. Bij jonge mensen vind je de grootste creativiteit en innovatie. Juist omdat ze nog een tikje naïef zijn. Dat is hun kracht. Maar ze hebben wel begeleiding nodig, zodat ze geen tijd verliezen met fouten die voorkomen kunnen worden." IRIS DE FEIJTER"Bij jonge mensen vind je de grootste innovatie en creativiteit" Pascale Van Damme, Dell België