De eerste generatie van de Range Rover dateert van 1970, en introduceerde een nieuwe autotype: de eerste terreinwagen die zijn praktische aard combineerde met een luxueuze en comfortabele kant. Je kwam er probleemloos mee door bos en dal, maar hij viel ook niet uit de toon op de parking van een sterrenrestaurant. En vooral: je kon er in groot comfort mee reizen.
...

De eerste generatie van de Range Rover dateert van 1970, en introduceerde een nieuwe autotype: de eerste terreinwagen die zijn praktische aard combineerde met een luxueuze en comfortabele kant. Je kwam er probleemloos mee door bos en dal, maar hij viel ook niet uit de toon op de parking van een sterrenrestaurant. En vooral: je kon er in groot comfort mee reizen. Ondertussen zijn we aan de vijfde generatie toe. Wellicht zal het de laatste zijn die zich in onze contreien laat aandrijven met conventionele motoren, want Europa is van plan de verkoop van benzines en diesels te verbieden vanaf 2035. Sommige landen gaan nog sneller. In het Vlaamse klimaatplan staat dat verbod al ingeschreven vanaf 2029. In 2024 wil Land Rover dan ook een elektrische versie van de Range Rover op de markt brengen. Dat wordt een uitdaging, met een totaalgewicht van zowat 3 ton. We kijken met ongeduld uit naar de reële autonomie van dat model. Maar nu rijdt de vijfde generatie van de Range Rover dus nog rond met conventionele verbrandingsmotoren. En er is voor ieder wat wils: drie dieselversies, benzine met mild hybride ondersteuning, maar ook een plug-inhybride. Die laatste konden we nog niet proberen, maar Land Rover belooft dat hij alleen op elektriciteit 100 kilometer ver komt. Interessant. Voor het eerst is er ook een versie met zeven stoelen. Een behoorlijk lange testrit met deze instapdiesel liet ons proeven van de grote deugd van de Range Rover in zijn vorige generaties: hemels comfort in al zijn aspecten. Zo is de akoestische isolatie zo goed, dat je onderweg tegen elkaar kunt fluisteren. Land Rover bespaarde geen moeite op dat gebied. Om parasietgeluiden te neutraliseren, zitten in de hoofdsteunen speakertjes met noise cancelling, vergelijkbaar met hoofdtelefoons die het omgevingsgeluid wegnemen. De stoelen zitten fantastisch. Na duizend kilometer stap je nog altijd ontspannen uit. En dan is er natuurlijk de elektronisch gestuurde luchtvering (standaard), die de Range perfect stabiel houdt in snelle bochten en tegelijk iedere put of bult in het wegdek met een grote doeltreffendheid weg filtert. Voor ons verandert deze vijfde generatie niets: we blijven fan.