Info: www.naviclass.be, tel.
...

Info: www.naviclass.be, tel. Pantoffels met witte zolen om zwarte strepen op de brug te vermijden, warme en waterdichte kleding, een petje tegen de zon... Uitgerust zoals het hoort, maar niet gehinderd door enige kennis van zaken, wordt de leerling-stuurman bij het zien van het meer dan twaalf meter lange vaartuig overmand door twijfel. Zouden de instructeurs er niet beter van afzien om hem het roer in handen te geven? Niets daarvan! Amper aan boord, worden de trossen al losgegooid. EddyCoenen staat aan het roer. Hij verlaat achterwaarts de ligplaats, maakt een bocht van 90° en vordert u op. Paniek! Rondom u liggen allemaal luxeboten, aangemeerd of varend. Sommige eigenaars wuiven u in het voorbijvaren toe, als was u een ouwe rot. En zie, u die nog nooit gevaren hebt, staat plots aan het roer van een FairlinePhantom38 van veertig voet (12,30 meter), uitgerust met twee Volvo-motoren van elk 370 pk. De Fairline Phantom 38 is een vaartuig van meer dan 400.000 euro, waarop u geacht wordt enkele naderings- en aanmeringsmanoeuvres uit te voeren door achteruit, vooruit of opzij te varen, te draaien, te remmen, te stoppen enzovoort. En dat alles niet alleen door het roer te gebruiken, maar ook de hendel van elk van de twee motoren (vooruit, achteruit, een combinatie van beide). Daarna is het tijd om de stoet vaartuigen te gaan opzoeken die gebruikmaken van de monding van de IJzer om naar zee te varen of om terug te keren naar de veilige haven. Ongelooflijk maar waar: terwijl de wind opklimt van vier naar vijf beaufort en de golven ritmisch klotsen tegen de opstaande romp van het vaartuig, bent u bezig een jacht naar Oostende te varen, terwijl u eventjes zelfs de hendels helemaal vooruitschuift om een snelheid van dertig knopen (54 km/u) te halen. Indrukwekkend gewoon. Gelukkig staat al twee uur lang een instructeur - soms zelfs twee - aan uw zijde die al uw handelingen met argusogen gadeslaat, klaar om in te grijpen. Eddy Coenen is de eigenaar van het jacht in kwestie, de Elvira 2. Om maar te zeggen dat hij het minste schrammetje liever vermijdt. Maar hij heeft zijn gelijke niet als het erop aankomt om u vertrouwen in te boezemen, om u te helpen uw angst te overwinnen, om uw verborgen talenten uit het diepste van uzelf naar boven te halen. Het is een geduldig man die u zo dikwijls u maar wil een handeling laat overdoen die u nog niet helemaal onder de knie hebt. Samen met HendrikMichielsen vormt hij een duo dat voldoende ervaring heeft om berekende risico's mogelijk te maken. Allebei weten ze hoe ze het kleinste veiligheidsprobleempje moeten oplossen. Naast al die sensatie, is het natuurlijk wel de bedoeling van het experiment om u een stuurbrevet te laten halen. En niet zomaar een. Het gaat immers om het brevet dat afgeleverd wordt door de zeer Britse RoyalYachtAssociation ( RYA). Hendrik Michielsen en Eddy Coenen hebben daar niet alleen zelf hun stuurbrevet behaald, ze werden, na een examen uiteraard, ook aangenomen als instructeurs. Op dit ogenblik zijn ze nog de enige RYA-instructeurs in België. Om hun stiel uit te oefenen, hebben ze NaviClass opgericht. De theoretische cursussen kosten tussen 400 en 600 euro met mogelijkheid tot verschillende opties. De praktische lessen aan boord kosten, afhankelijk van de maand, tussen 350 en 450 euro. Voor een praktijkinitiatie van twee uur betaalt u 100 euro, wat echter helemaal terugbetaald wordt als u besluit de cursus te volgen. De initiatie laat u toe om na te gaan hoever uw motivatie of uw passie reikt. Een concreet voorbeeld van een lessenpakket: de opleiding tot day skippertidal (dagskipper getijden) en de praktische opleiding tot stuurman voor een algemeen RYA-brevet komt op 1123 euro. Niet weinig, maar dan bent u wel in het bezit van een certificaat dat een solide opleiding verraadt. In ons land is dat echter niet vereist. Bij ons volstaat een stuurbrevet dat na een paar formaliteiten kan worden bekomen, om met een vaartuig van minder dan vijftien meter op de binnenwateren te varen. Op zee is zo'n brevet zelfs overbodig. Het spreekt echter vanzelf dat heel wat stuurlui al tot hun scha en schande geleerd hebben dat een gebrek aan opleiding kwalijke gevolgen kan hebben: ongevallen, twistpartijen, schade enzovoort. Voor de praktische opleiding aan boord moet vooraf geen brevet worden behaald. Integendeel: "Aan boord bereiden we u voor om de theoretische lessen beter te leren begrijpen en de kansen op succes bij de officiële examens te verhogen," legt Hendrik Michielsen uit. De bemanningsopleiding kan worden gevolgd vanaf veertien jaar, die voor skippers vanaf zeventien jaar. Serge VanmaerckePaniek! Rondom u liggen allemaal luxeboten. Sommige eigenaars wuiven u in het voorbijvaren toe, als was u een ouwe rot. Terwijl de wind opklimt van 4 naar 5 beaufort bent u bezig een jacht naar Oostende te varen.