Een one-man company is OpelBelgium niet bepaald, maar de nieuwe managing director van de Antwerpse automobielproducent is wel een one-company man. Op het CV van FreddyDeMulder prijkt op het lijstje werkgevers alleen GeneralMotors ( GM). "Het was geen kinderdroom van mij om in de automobiel- industrie te gaan werken, maar zowel het product a...

Een one-man company is OpelBelgium niet bepaald, maar de nieuwe managing director van de Antwerpse automobielproducent is wel een one-company man. Op het CV van FreddyDeMulder prijkt op het lijstje werkgevers alleen GeneralMotors ( GM). "Het was geen kinderdroom van mij om in de automobiel- industrie te gaan werken, maar zowel het product auto - een gebruiks- én genotsmiddel - als de sector hebben me altijd geboeid." De uitdagingen voor de nieuwe topman zijn niet gering: in 2005 en 2006 komen er met de driedeurs en de cabrio twee nieuwe Astra-modellen bij in Antwerpen en op iets langere termijn moet worden gewerkt aan de opvolger. Daarvoor zal de fabriek, momenteel de vijfde meest efficiënte in Europa, die stek minstens moeten behouden. En passant wil De Mulder het marktaandeel en de rentabiliteit in de Benelux verder opdrijven. De Mulder volgt Eddy Geysen op, die onder meer dankzij zijn sterke internationale netwerk en de prestaties van de werknemers erin slaagde de fabriek voor sluiting te behoeden. "Ik denk dat we een vergelijkbare managementstijl hebben: we zijn alletwee ploegspelers. Dat neemt niet weg dat je je moet aanpassen aan je team en aan de economische omgeving. Ik wil worden gemeten op resultaten, niet op mijn stijl." Na zijn studies TEW aan de Antwerpse Ufsia begon De Mulder in 1978 zijn carrière op de aankoopdienst van Opel Bel- gium. Helemaal onbekend met de automobiel was hij er niet, want als jobstudent kwam hij al over de vloer bij concurrent Ford. Vanuit de aankoop werd hij verantwoordelijk voor het eerste just-in-time zetelproject en het eerste SILS-center ( supplies in line sequence, levering van onderdelen in een bepaalde volgorde) voor GM in continentaal Europa. In die functie kreeg hij ook Europese en wereldwijde verantwoordelijkheden, die hij uitoefende vanuit Duitsland. In 1999 keerde hij terug naar België als sales- en marketingdirecteur voor België en Luxemburg, en drie jaar later voor de hele Benelux. In zijn nieuwe functie komt daar nu de coördinatie van het managementteam bovenop. Freddy De Mulder (49). Wordt: managing director van Opel Belgium Vrije tijd: joggen, tennis, tuinieren, moderne kunst. L.H."Ik wil worden gemeten op de resultaten, niet op mijn managementstijl."