Van hoeden huize

Elegante vrouwen en gekroonde hoofden, dat was tot nu toe haar exclusieve doelpubliek. Maar Fabienne Delvigne, hofleverancier en ontwerpster van juwelen, hoeden en handtassen, heeft nu ook een mannencollectie op de markt. “Enkele jaren geleden waren Belgische mannen hier nog niet klaar voor.”

Fabienne Delvigne heeft haar atelier in een herenhuis in Sint-Pieters-Woluwe, en op de gelijkvloerse verdieping van de woning heeft ze haar hoeden verzameld. Een grote, met bladgoud omgeven spiegel aan de wand, twee eenvoudige krukjes, enkele stoelen en een klein tafeltje. Voor meer is er geen plaats. In een hoek de vrouwenhoeden: veel extravaganter en kleurrijker dan de hoeden voor mannen, die op een tafeltje bij het venster uitgestald staan. Het zijn vrij klassieke hoeden, tijdloos van stijl: voor haar zomercollectie liet Delvigne zich inspireren door het verleden: klassieke hoeden in exclusieve vezels van parabuntal, petten in natuurlijk stro en borsalino’s in beige en blauwe tinten.

“Ik denk vaak aan acteurs als ik mijn hoeden voor mannen ontwerp. Ik zag onlangs op tv Sean Connery met een borsalino. Prachtig, vond ik. Hij stond er heel goed mee en bovendien heb je ook nog eens die link met de Bond-films, die net de glamour en stijl hebben waar ik van hou en die ik wel een beetje in mijn hoeden overbreng.”

Wie trendy is, draagt een hoed

Delvigne hoeft geen introductie meer. De Brusselse ontwerpster werkte samen met Giorgio Armani, Natan, Yves Saint Laurent, Chanel en Louis Féraud en haar creaties sierden menig gekroond hoofd, van het Belgische tot het Nederlandse en het Zweedse koningshuis. Maar een mannencollectie, dat is iets nieuws. “Ik was in 2008 onder de naam Trendy al een collectie met vrouwenhoeden voor elke dag begonnen, nadat ik me altijd met haute couture had beziggehouden. Haute couture is nog altijd mijn ding: daar kan je helemaal je zin doen, al vind ik het ook leuk om meer gewone hoeden te maken. Ik kreeg in die tijd ook vragen van mannen die een hoed wilden. Begrijpelijk: een man die trendy wil zijn, móét gewoon een hoed hebben. Bij de hoeden vormen de mannen vandaag de stuwende factor. Vooral jonge mannen dragen opnieuw hoeden. Enkele jaren geleden droegen ze eerder Amerikaanse petten, nu zijn het hoeden die voor een streepje glamour zorgen. Niet toevallig lopen er heel veel Hollywood- en popsterren mee rond. Mijn zoon van twintig draagt ook graag hoeden. Maar ik heb tot nu gewacht. Ik denk niet dat de Belgische mannen er enkele jaren geleden al klaar voor waren. Het is een leuke evolutie: vroeger waren hoeden voor mannen iets oubolligs. Of toch zeker voor iets oudere mannen. Nu draag je er net een als je jong en trendy bent.”

Persoonlijke bediening

Ze werkt in haar atelier in Sint-Pieters-Woluwe. Een vast aantal medewerkers heeft ze niet, dat hangt af van het seizoen. Ze houdt er sowieso aan om op maat te werken, wat voordelen biedt voor de klanten. Zeker voor mannen is het ook nodig, zo blijkt.

“Hoofden kunnen heel erg van elkaar verschillen, zeker bij mannen. Maar het is natuurlijk in de eerste plaats een kwestie van service. Zodra mannen me zeggen wat er niet helemaal goed zit als ze een hoed passen, kan ik hem meteen aanpassen. Dat is een luxe. Persoonlijke bediening, dat vind je niet meer bij de grote huizen. Mensen en bedrijven die goede kwaliteit leveren op het vlak van service doen het nochtans goed, ook in crisistijd. Het is geen slechte tijd voor ons: mensen doen meer doordachte aankopen als het moeilijk gaat. Ze kiezen voor producten die kwalitatiever en duurzamer zijn. Kasjmier is bijvoorbeeld twee keer zo duur als wol, maar je merkt het verschil tussen de twee ook.”

Delvigne grinnikt even. “Ik ben blij dat jullie er zijn. Jullie blad heeft veel betekend voor mij. Toen ik jong was, keek ik af en toe in Trends, omdat mijn vader dat kocht. Ik vond het bijzonder inspirerend om de verhalen te lezen van ondernemers die iets uit de grond stampten. Het is van doorslaggevend belang geweest voor mijn carrière. Als je met iets wil beginnen, heb je voorbeelden nodig.”

Delvigne begon vanaf nul. Ze volgde een opleiding marketing, maar kon niet helemaal haar draai vinden in wat ze deed omdat ze niet perfect drietalig is. “Ik heb een soort coup de foudre gehad toen ik na mijn studies in een modemagazine aan het bladeren was met hoeden erin. Ik wist meteen: dat wil ik doen. Het was niet evident: hoeden waren in die tijd passé; slechts weinig ontwerpers hielden er zich mee bezig. Maar ik houd van uitdagingen. Makkelijk is het niet geweest. Ik had totaal geen achtergrond als ontwerpster. Ik heb het vak helemaal vanaf het begin geleerd, onder meer van een oude stofbewerkster die nog alle kneepjes van het vak kende. Een harde werkster was ze ook. Ik heb enorm veel geleerd van haar. En ik ben achteraf trots dat ik het zo gedaan heb. De beste ondernemers zijn vaak helemaal onderaan de ladder begonnen.”

Door dominique soenens

“De beste ondernemers zijn vaak helemaal onderaan de ladder begonnen”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content