Het idee voor Seaters ontstond tijdens de Olympische Zomerspelen van 2012, waarvoor Gosuin tickets en vippakketten verkocht. Het viel hem op dat vooral de pakketten voor bedrijven vaak niet optimaal gebruikt werden, waardoor er in de stadions nogal wat zitjes onbezet bleven.
...

Het idee voor Seaters ontstond tijdens de Olympische Zomerspelen van 2012, waarvoor Gosuin tickets en vippakketten verkocht. Het viel hem op dat vooral de pakketten voor bedrijven vaak niet optimaal gebruikt werden, waardoor er in de stadions nogal wat zitjes onbezet bleven. "Zo kwam ik op het idee een softwarepakket te ontwikkelen waarmee bedrijven hun corporate hospitality beter konden organiseren", legt Gosuin uit. "Je weet hoe het vaak gaat. Een vertegenwoordiger mag enkele belangrijke klanten uitnodigen voor een belangrijke voetbalwedstrijd of een exclusief concert. Drie dagen vooraf haken enkele klanten af, omdat ze niet geïnteresseerd zijn of die avond al iets anders hadden gepland. En dus moet die vertegenwoordiger koortsachtig op zoek naar andere kandidaten om de loge of de zitplaatsen toch gevuld te krijgen. Dat is niet alleen tijdverlies, de kans is ook heel groot dat de keuze finaal valt op de drie klanten die altijd komen opdagen, plus zijn schoonbroer en een goede vriend." Gosuin trok met het idee voor zijn vraaggestuurde technologie naar de Verenigde Staten, waar de entertainmentmarkt groter is dan in België. Hij haalde er geld op en ging in 2014 met Seaters van start in New York. Enkele jaren geleden lanceerde hij het bedrijf ook in Europa. Op de klantenlijst figureren intussen grote spelers zoals BNP Paribas France, ING, KPMG en Proximus. Begin 2020 bood de scale-up werk aan twaalf mensen. Toen de pandemie in maart 2020 in alle hevigheid losbarstte, viel de hemel Jean-Sébastien Gosuin net niet op het hoofd. Alle sportcompetities werden van de ene week op de andere stilgelegd, net als de eventsector. In de maanden daarna werd het niet veel beter. "Gelukkig is ons model gebaseerd op een jaarlijks bedrag dat de klanten ons betalen voor elke zakenrelatie die wij beheren. Daardoor konden we vorig jaar het hoofd min of meer boven water houden. We strandden op een jaaromzet van zowat 1 miljoen dollar, waardoor we het jaar zonder verlies konden afsluiten. We hebben ook nooit echt gepanikeerd en hebben onze bestaande klanten ervan proberen te overtuigen om zwaarder te investeren in nieuwe software. Toen de winkels in de zomer van vorig jaar opnieuw de deuren mochten openen, hebben we even geprobeerd daarop in te spelen. We boden winkelketens onze software aan om de wachtrijen online te beheren, maar eigenlijk is dat nooit echt van de grond gekomen." In maart schreef Smalls, de IT-organisatie van de overheid, een aanbesteding uit om een wachtsysteem voor de vaccinaties op te zetten. Gosuin besloot zijn kans te wagen. Voetbalwedstrijden of events voor bedrijven versus vaccinaties voor het hele land, het lijkt een wereld van verschil, maar technologisch zag Gosuin meer dan voldoende parallellen. "Voor de opmaak en het beheer van de vaccinatiewachtlijst kregen we heel vergelijkbare uitdagingen voorgeschoteld: mensen die wel geregistreerd stonden maar niet kwamen opdagen, dubbele reservaties, enzovoort. Als een vaccin niet tijdig kan worden toegediend, gaat het verloren. Welnu, als je met je gasten een minuut te laat komt opdagen voor de finale van de 100 meter op de Olympische Spelen, is alle moeite ook voor niets geweest" ( lacht). Seaters won de aanbesteding. "Voor Qvax vertrokken we van hetzelfde principe", zegt de CEO van het in Diegem gevestigde Seaters. "Kandidaten schrijven zich in op de reservelijst en als ze - op basis van criteria die de overheid heeft bepaald - de volgende zijn op de lijst, worden ze meteen verwittigd. In se verschilt dat bijzonder weinig van onze kernactiviteit. Als Proximus een handvol goede klanten wil uitnodigen in de loge van Anderlecht of Club Brugge, beslissen niet wij wie het finaal wordt, maar wel ons algoritme."Amper twee weken nadat Seaters de overheidsaanbesteding had binnengehaald, stond Qvax al in de startblokken. Het bedrijf had de basistechnologie min of meer al klaar. "Een bewijs dat onze technologie er stond", klinkt het. "Dankzij die technologie hebben we Smalls kunnen overtuigen. Het ging niet over gezondheid, wel over de optimalisatie van flows." Jean-Sébastien Gosuin geeft het ruiterlijk toe: de opvallende koerswijziging heeft zijn bedrijf gered, nadat het achttien maanden lang geen enkele nieuwe klant had kunnen verwelkomen in de eventsector. "We kunnen 2021 wellicht zonder verlies afsluiten, al zien we nog lang niet opnieuw de sterke groei die je van een scale-up mag verwachten. Op wat langere termijn kan Qvax voor ons wellicht ook heel wat nieuwe deuren openen en ons helpen om onze activiteiten verder te diversifiëren." Seaters heeft intussen contacten met dataconsultancybedrijven in India en met een aantal landen in Latijns-Amerika. "Daar kunnen we met onze technologie de bestaande systemen nog flink optimaliseren", zegt Gosuin. "Om dat met harde cijfers te illustreren: met Qvax zitten we aan een succesratio van 74 procent. Terwijl de vaccinatiecentra in de eerste maanden van de campagne soms tot tien telefoons moesten plegen om 's avonds een resterend vaccin te kunnen prikken, reageren nu gemiddeld zeven op de tien mensen positief na een telefoontje. Dankzij die heel hoge responsgraad hebben we de voorbije twee maanden al 150.000 mensen op de reservelijst blij kunnen maken met een versnelde vaccinatie." Intussen wenkt voor Seaters een nieuwe, potentieel heel beloftevolle markt. Met Seaters Health wil het bedrijf zich bijvoorbeeld ook toeleggen op klinische tests. Nu zoeken vooral nog de artsen of de ziekenhuizen naar kandidaten. Ook daar valt winst te verwachten van een systeem waarmee vrijwilligers zichzelf kunnen aanbieden op basis van welomschreven criteria. "Vraaggedreven technologie heeft een reusachtig potentieel. Ik verwacht dus dat er zich de komende maanden nog nieuwe kansen zullen aandienen, vanuit nog heel andere sectoren", zegt Jean-Sébastien Gosuin.