De eurocheque verdwijnt. Tenminste, de garantie van de banken voor dit betaalmiddel zal tegen 2002 vervallen. "Het gebruik van de cheque loopt al enkele jaren sterk terug," weet Francis Van den Bossche, chief executive officer Maestro International. "Twee derde van de eurocheques wordt overigens in het buitenland uitgeschreven om cash geld op te halen bij een bank. Door het teruglopend gebruik is het systeem van eurocheque niet langer te onderhouden. Het is een klassieke situatie: we zitten met een product dat de klant niet meer wil en dat te duur uitvalt."
...

De eurocheque verdwijnt. Tenminste, de garantie van de banken voor dit betaalmiddel zal tegen 2002 vervallen. "Het gebruik van de cheque loopt al enkele jaren sterk terug," weet Francis Van den Bossche, chief executive officer Maestro International. "Twee derde van de eurocheques wordt overigens in het buitenland uitgeschreven om cash geld op te halen bij een bank. Door het teruglopend gebruik is het systeem van eurocheque niet langer te onderhouden. Het is een klassieke situatie: we zitten met een product dat de klant niet meer wil en dat te duur uitvalt." Het alternatief moet Maestro worden, een joint venture tussen Europay (de maatschappij die in Europa Mastercard en Eurocard uitbaat) en Mastercard. Maestro biedt dezelfde mogelijkheden als Bancontact/Mr Cash, maar dan wereldwijd. Met bankkaarten met een Maestro-functie kan de consument tanken, betalen en geld opvragen in binnen- en buitenland. De afgelopen jaren zijn de banken echter sterk actief geweest om ook kredietkaarten te verspreiden. Misschien vormen zij een alternatief voor de verdwijnende eurocheque? Pareert Van den Bossche: "Wat doe je dan met de zes miljoen Belgen zonder Visa-kaart? Velen krijgen geen Visa omwille van hun leeftijd of inkomen. Met Bancontact kunnen ze wel geld ophalen, maar ze kunnen de kaart niet gebruiken bij de handelaar." VROUWEN TEGEN KREDIETKAART.Niet iedereen is gelukkig met het kredietkaartfenomeen. Vooral vrouwen kanten zich ertegen. "Goed 80% van de huishoudbudgetten wordt gecontroleerd door de vrouw. Dat is zo in heel de wereld. Voor de lopende uitgaven als benzine en voeding willen ze niet tot het einde van de maand op de rekening wachten. Ze willen geen verrassingen." De consument wil ook de keuze hebben bij het betalen: de bankkaart of de kredietkaart. De benzine wordt afgerekend met de debetkaart, de dure hotelkamer met de kredietkaart.Dit impliceert dat Maestro nu als merk op de markt gezet moet worden. Echt nieuw is Maestro in Europa niet. In Nederland hebben de banken al enkele jaren de Maestro-functie aan de kaart toegevoegd. In België is dat nauwelijks het geval. Het Gemeentekrediet heeft die functie wel, BBL en KBC zijn ermee bezig. Van den Bossche denkt dat de banken hun naam zullen koppelen aan Maestro. "Willen ze Maestro aanbieden samen met hun lokale naam, dan is dat de zaak van de banken. Willen ze alleen Maestro, dan kan dat ook. Ik zie dat laatste het liefst," vertrouwt Van den Bossche ons toe. Hij ziet het Philips-Whirlpool-model als de oplossing: de twee merken gingen een tijd samen om later naar Whirlpool over te gaan. "Een merk met een awareness van 80% tot 90% gooi je niet zomaar weg. Je kan erop inspelen door Bancontact/Maestro te gebruiken. Als je merkt dat die tweede naam bekend genoeg is, laat je de lokale vallen." TWEE WERELDEN.Tegen 2002, wanneer de euro in de praktijk komt, zal de evolutie sowieso naar een Europees merk gaan. In Oost-Europa werd al meteen gekozen voor het internationale Maestro. In Oostenrijk werd het lokale Kasse-Bankomat al vervangen door Maestro. De klant van Maestro is niet de consument in de straat, maar de bank die een kaart uitgeeft. Van den Bossche wijst erop dat vooral de banken het nieuwe merk moeten voorstellen aan hun klanten. Dat hoeft niet met veel toeters en bellen. Een paar mededelingen bij de rekeninguittreksels kan voldoende zijn. Het komt erop neer dat het logo van Maestro bekend raakt. "Je verkoopt geen nieuw product. De klant heeft het al, gebruikt het thuis en kan dat nu ook over de grens. Dat is een simpele boodschap. Uit onderzoek blijkt dat de consument het een logische zaak vindt."Maar Maestro wil meer. De toekomst zit niet alleen in het gebruik van de kaart in geldautomaten en benzinepompen, maar ook in het betalen in e-commerce. De maatschappij evolueert naar een grotere mobiliteit. Het is onmogelijk om alle gsm's en computers uit te rusten met controlesystemen. "Het probleem is dat je in e-commerce moet kunnen identificeren en betalen," vindt Van den Bossche. De chip op de bankkaart kan daarvoor ingezet worden. Dat is volgens hem dé kans voor de banken. "De waarde van de chip is niet de Proton-functie. De echte waarde is de remote service." Wie de kaart uitgeeft, heeft de macht. Zelfs Microsoft biedt een chipkaart aan voor het beveiligen van e-mail. "Die chip bezit 50 keer meer power dan nodig is om e-mail te beveiligen," merkt Van den Bossche op. De banken hebben die ontwikkeling nog niet gezien. "Veel bankiers zijn zelf geen Internet-gebruiker en zien nog niet duidelijk wat er gaande is." De kaart biedt betaalcomfort in de echte én de virtuele wereld. "De kaart is de sleutel voor beide werelden." AVP