Al decennia onderzoekt Jozef Lievens het wel en wee van familiebedrijven. In zijn jongste boek behandelt hij de visie die familiale eigenaars voor hun bedrijf ontwikkelen. Die verschilt fundamenteel van de visie in een niet-familiale onderneming. "Het is voor het management en de raad van bestuur vrijwel onmogelijk een strategie door te voeren tegen de wil van de familie."
...

Al decennia onderzoekt Jozef Lievens het wel en wee van familiebedrijven. In zijn jongste boek behandelt hij de visie die familiale eigenaars voor hun bedrijf ontwikkelen. Die verschilt fundamenteel van de visie in een niet-familiale onderneming. "Het is voor het management en de raad van bestuur vrijwel onmogelijk een strategie door te voeren tegen de wil van de familie." De familiale eigenaars hoeven dus niet noodzakelijk operationeel actief te zijn in het bedrijf of in de raad van bestuur te zitten. Ook zonder juridische binding (behoudens als aandeelhouder) kunnen ze een sterke invloed op het familiebedrijf uitoefenen. Het belangrijkste is dat de eigenaars betrokkenheid tonen en een visie voor de lange termijn voor het familiebedrijf ontwikkelen. Die eigenaarsvisie moet ook duidelijk zijn voor het bedrijf. Kernthema's zijn een duidelijke ambitie of bepaalde waarden. Groei is ook van levensbelang voor een familiebedrijf. Want de ijzeren wet van het getal bepaalt dat hoe meer familieleden er zijn, hoe meer dividenden moeten worden uitgekeerd. Jozef Lievens besteedt ook veel aandacht aan conflictbeheersing. Dat probleem ziet hij telkens terugkeren in zijn advocatenpraktijk, waar hij familiebedrijven begeleidt. Vertrouwen, respect en een goede communicatie zijn in familiebedrijven wellicht delicater dan in niet-familiale ondernemingen. Een goede communicatie is primordiaal. Daarmee staat of valt de bedrijfsstrategie. "Een goede communicatie bestaat voor 80 procent uit goed luisteren en voor 20 procent uit spreken", stelt Lievens. De grootste vijand van luisteren is niet wat je niet weet, maar wat je wél weet. Daarom moet de gesprekspartner worden aangemoedigd. Empathie is een noodzaak. "Veel familiebedrijven zijn ziek in het bedje van communicatie. Een veel gehoorde klacht is dat teamleden nauwelijks naar elkaar luisteren." Conflicten gaan dan ogenschijnlijk over een bepaald onderwerp - bijvoorbeeld het loon ¬ maar de onderliggende grieven gaan veel dieper. Vaak gaat het om de familiale relaties. Die conflicten kunnen de identiteit en het zelfbeeld van een familielid zwaar aantasten. Want hoe beheer je bijvoorbeeld een conflict wanneer blijkt dat iemand van de familie onvoldoende presteert?