VAN CELLULOID NAAR PIXELS

“De digitalisering is een prioriteit voor ons”, zegt Nicola Mazzanti, de directeur van Cinematek, die ook voorzitter is van de Association des Cinémathèques Européennes (ACE), de koepelvereniging van 44 Europese filmarchieven. “Films die enkel in analoge vorm bestaan, zijn binnen enkele jaren eigenlijk verloren. Ze kunnen niet meer publiek worden vertoond, en ze zijn niet meer bruikbaar voor onderzoek, educatie of commerciële exploitatie.”

Hoeveel werk hebt u voor de boeg?

NICOLA MAZZANTI. “Cinematek bezit 75.000 titels, waaronder 17.500 Belgische films, die werden gemaakt sinds 1896 tot nu. Dat zijn niet alleen speelfilms, maar ook documentaires, reclame, filmjournaals en oude sportverslagen. Onze opzet is alle films te digitaliseren. Natuurlijk stellen we prioriteiten, maar een film die wij op het eerste gezicht niet belangrijk vinden, kan voor anderen wel een grote waarde hebben.”

Hoeveel kost het om een film te digitaliseren?

MAZZANTI.”Daar valt moeilijk een precies bedrag op te plakken. We hebben voor dat project apparatuur aangekocht en we hebben er vijf fulltime werknemers voor in dienst. Voor een ruwe digitalisering kom je zo al snel uit op ongeveer 2000 euro per uur film. Maar dat is niet voldoende. Van veel films bestaat geen gave kopie. Dat is zelfs het geval voor recente producties zoals die van een Stijn Coninx of de broers Dardenne. Dus moet je die ook restaureren. Je werkt soms één à twee maanden aan zo’n film. De kosten lopen dan veel hoger op.”

Waar haalt u de middelen vandaan?

MAZZANTI.”Voor de digitalisering loopt een vierjarig project met Belspo, dat het federale wetenschapsbeleid coördineert. Met het Fonds InBev-Baillet Latour hebben we in 2013 een driejarige samenwerking aangegaan voor de conservering van Belgische films. Zo kunnen we 500 à 700 films per jaar digitaliseren.”

Welke rol spelen de rechthebbenden daarin?

MAZZANTI.”Het is een gezamenlijk project. In Frankrijk hebben filmhuizen als Pathé en Gaumont niet de middelen om hun klassiekers alleen te restaureren en te digitaliseren. Maar als er niets gebeurt, gaat de Europese beeldgeschiedenis verloren. Film kan bovendien een belangrijke bijdrage leveren aan de digitale economie.

“In Europa wordt film nog vaak beschouwd als entertainment. In de Verenigde Staten wordt cinema gezien als een fundament van de Amerikaanse identiteit. De digitalisering wordt er gesponsord door bedrijven als Gucci en Prada. Als volgend jaar Netflix wordt gelanceerd in België, vind je daar films van Amerikaanse studio’s als Warner Bros. en 20th Century Fox, maar misschien nauwelijks Europese films die ouder zijn dan tien jaar. Dat moeten we vermijden.”

Canvas zendt op dinsdag 15 april om 20.40 uur Belfilm – Cinematek uit, een documentaire van Tom Theunis en Sarah De Bisschop over Cinematek.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content