Op zijn visitekaartje staat algemeen directeur Swissair België en Luxemburg. "Eigenlijk ben ik de enige werknemer. Noem me de liaison officer die de merknaam moet verstevigen en de identiteit van Swissair moet verdedigen binnen de Qualiflyer Group," duidt Bruno Werthmüller.
...

Op zijn visitekaartje staat algemeen directeur Swissair België en Luxemburg. "Eigenlijk ben ik de enige werknemer. Noem me de liaison officer die de merknaam moet verstevigen en de identiteit van Swissair moet verdedigen binnen de Qualiflyer Group," duidt Bruno Werthmüller. Begin dit jaar vestigde de veertigjarige Zwitser zich in het Sabena House op de luchthaven. Voor de man is het de eerste job in België, maar bij de Zwitserse luchtvaartmaatschappij is hij al sinds 1977 aan de slag. "Verbazend, niet? Ik heb altijd bij éénzelfde bedrijf gewerkt. Maar Swissair is een grote onderneming, waar je heel verscheiden opleidingen kan volgen." Toch focust Bruno Werthmüller hoofdzakelijk op verkoop, prijsbeleid, en klantenservice. Na een tussenstop in Londen en Manchester in 1979, opereert hij in de jaren '80 als duty manager in Genève. Vervolgens leidt hij vijf jaar de verkoop, eerst in Libreville (Gabon), later in het Nederlandse Schiphol. De voorbije twee jaar was Bruno Werthmüller directeur van Swissair in Malta, waar hij het aantal verkochte tickets met 40% liet klimmen tot 21.000 stuks. "Zaventem is in die zin veel comfortabeler. Door Sabena werken we op onze home market. In België moeten we niet té agressief werken om onze naam te versterken." Want een steeds agressievere benadering van de markt is de rode draad door de 22 jaar lange carrière van Bruno Werthmüller bij Swissair. "In 1977 was vliegen nog exclusief, vooral voor de zakenreiziger. Vandaag zijn alle luchtvaartmaatschappijen het slachtoffer van een prijzenoorlog. Die ze overigens zelf hebben gecreëerd." Het voordeel van de agressievere marktbenadering is de toenemende aandacht voor de klant. "Totale dienstverlening begint vandaag al vóór het vertrek. Op die manier kunnen we de klant overtuigen om toch voor Swissair te kiezen," weet Bruno Werthmüller.Overigens kostte het geen moeite om de man zelf te overtuigen zich in België te vestigen. Samen met echtgenote en twee kinderen woont hij in Bertem. De Bourgondische mentaliteit - het lekkere eten voorop - kan de Zwitser best smaken. "Bovendien is België minder plat dan Nederland. Je ziet toch af en toe eens een heuvel," bemerkt de liefhebber van bergwandelingen. Maar daarvoor trekt hij toch nog het liefst naar zijn geboorteland. En nóg een andere hobby lokt Bruno Werthmüller naar de Heimat: zijn passie voor wijnen. Noodgedwongen blijft de wijnkelder in de geboortestreek Bern, want in Bertem ontbreekt de geschikte ruimte.