Philippe Hombroukx (48) heeft op 1 oktober de algemene directie van het mediabureau MindShare Belgium (onderdeel van WPP) overgenomen van Philippe Stockman. Stockman blijft wel chief executive officer. De dagelijkse leiding komt bij Hombroukx, die sinds 1997 bij MindShare werkt. "Ik heb een aantal objectieven vooropgesteld en wil de communicatie, informatie en discipline verbeteren. We moeten iets meer processen inbouwen, zodat we nog meer gestructureerd zijn...

Philippe Hombroukx (48) heeft op 1 oktober de algemene directie van het mediabureau MindShare Belgium (onderdeel van WPP) overgenomen van Philippe Stockman. Stockman blijft wel chief executive officer. De dagelijkse leiding komt bij Hombroukx, die sinds 1997 bij MindShare werkt. "Ik heb een aantal objectieven vooropgesteld en wil de communicatie, informatie en discipline verbeteren. We moeten iets meer processen inbouwen, zodat we nog meer gestructureerd zijn. We zijn een servicebedrijf voor adverteerders, dus we moeten hun campagnes optimaliseren en de planning creatiever maken."De reclamemarkt is stabiel en voor de mediabureaus betekent dat een moeilijke periode. "We voelen een rem op de investeringen in reclame. Er zijn weinig adverteerders die een nieuw mediabureau zoeken," aldus Hombroukx. De mediabureaus zijn vooral opgezet als dochterondernemingen van reclamebureaus na 1985, toen de audiometrie opkwam en er grote investeringen nodig waren om reclame op televisie te plannen en ruimte daarvoor aan te kopen. De komst van VTM en de andere commerciële zenders in Vlaanderen betekende dat het werk van de mediabureaus gesofisticeerder werd. En tv-reclame kende een grote groei. Maar vorig jaar bereikten de investeringen in tv-reclame hun plafond en die trend zal dit jaar aanhouden. "We moeten leren leven met een stagnatie," zegt hij. Aan de andere kant vragen grote internationale adverteerders de mediabureaus om zich niet alleen te richten op de klassieke media (tv, dag- en weekbladen, bioscoop, radio, internet), maar ook op andere aspecten van het marketinggebeuren zoals public relations, sponsoring en direct marketing. Hombroukx: "We staan de komende vijf à tien jaar voor grote uitdagingen."Hombroukx studeerde boekhouden en informatica, maar belandde in de reclamewereld. "Ik was een autofreak en heb een stage gedaan bij Ford en drie jaar gewerkt bij Nissan België op de reclameafdeling. Ik maakte daarna de overstap naar reclamebureau McCann-Erickson, waar ik op Opel werkte. Daar raakte ik geboeid door het mediawerk." Was dat de boekhouder die weer bovenkwam? "Misschien wel, al ben ik niet zo'n cijferfreak zoals sommige mediaplanners. Maar mijn cijfers geven wel meer houvast in die toch abstracte reclameomgeving."IS: algemeen directeur van MindShare Belgium VRIJE TIJD: tennis AvP