De referenda in Frankrijk en Nederland dompelen de Europese Unie in een crisis, die de Europese top van 16 en 17 juni 2005 zal beheersen. Normaal neemt de top ook een beslissing over de structuurfondsen, waarmee zwakke regio's gesteund worden. Voor Henegouwen staat onder meer een nieuwe schijf via een vervolg op de Phasing Out 2000-2006 op het programma.
...

De referenda in Frankrijk en Nederland dompelen de Europese Unie in een crisis, die de Europese top van 16 en 17 juni 2005 zal beheersen. Normaal neemt de top ook een beslissing over de structuurfondsen, waarmee zwakke regio's gesteund worden. Voor Henegouwen staat onder meer een nieuwe schijf via een vervolg op de Phasing Out 2000-2006 op het programma. Het is onduidelijk op hoeveel nieuwe Europese steun de provincie mag rekenen. De steun zou verstrekt worden voor een nieuwe periode van zeven jaar, van 2007 tot 2013. Steun krijgen regio's waar het BBP per inwoner onder de 75 % van het Europese gemiddelde zit. Wie onder die 75 % blijft, belandt in het programma Doelstelling I. Gedurende zes jaar wordt steun verleend. In een tweede periode van zeven jaar volgt een Phasing Out. Henegouwen zit volgens cijfers van midden april 2005 net over de grens, met per inwoner een BBP van 75,45 % van het Europese gemiddelde. Het zou daarmee recht hebben op een nieuwe periode Phasing Out. Maar er doemen drie problemen op. Probleem 1: Henegouwen noemt zich het slachtoffer van een verouderde berekeningswijze voor de vorige periode van Phasing Out. Door die berekening overschreed Henegouwen de magische drempel van 75 %. En kreeg dus enkel de Phasing Out. Enkele maanden later werd een nieuwe berekeningswijze ingevoerd. Plots zag Henegouwen zijn BBP dalen. Eigenlijk kon de provincie aanspraak maken op volledige steun binnen Doelstelling I, maar daarvoor was het te laat. Probleem 2: de uitbreiding van de Europese Unie tot 25 lidstaten haalt het gemiddelde naar beneden. Binnen de EU-25 geraakt Henegouwen net met de hakken over de sloot en haalt 75,45 %. Maar in functie van het gemiddelde BBP van de EU-15 scoort Henegouwen nauwelijks 68,85 %. De uitbreiding verhindert de riantere steun. Probleem 3: hoeveel Europees manna mag Henegouwen verwachten? Dat blijft onduidelijk. De Commissie wil als referentiejaar 2006 voor alle gebieden waarvan het programma binnen Doelstelling I vervalt. Maar Henegouwen is binnen die groep de enige regio die al in een Phasing Out zit. En dus is er geen referentiejaar en geen referentiebedrag voor de Belgische provincie. De Europese Commissie wil wel vermijden dat Henegouwen nog eens gestraft wordt omdat het al eens gestraft werd (zie probleem nummer één). Over het referentiepunt werd nog geen vergelijk gevonden. Volgens een voorstel van de Europese Commissie zou de gemiddelde steunintensiteit per inwoner per jaar 133 euro bedragen. Voor Henegouwen komt dat neer op 1,19 miljard euro voor de zeven jaar. Het kabinet van Van Cauwenberghe rekent op slechts 690 miljoen euro Europese steun.