Het corporate en business-to-business communicatiebureau Concerto maakte onlangs in opdracht van het Europees Parlement het stripalbum Het wenende water. Op zich al geen doordeweekse opdracht, en ze zette dan nog kwaad bloed bij de chemische industrie. In dit detectiveverhaal, waarin het parlement zijn werking aan het brede publiek tracht uit te leggen, krijgt een europarlementslid i...

Het corporate en business-to-business communicatiebureau Concerto maakte onlangs in opdracht van het Europees Parlement het stripalbum Het wenende water. Op zich al geen doordeweekse opdracht, en ze zette dan nog kwaad bloed bij de chemische industrie. In dit detectiveverhaal, waarin het parlement zijn werking aan het brede publiek tracht uit te leggen, krijgt een europarlementslid immers bonje met een chemisch bedrijf dat illegaal loost. In een brief aan de voorzitter van het Europees Parlement drong de Europese Chemische Industrieraad ( Cefic) er alvast sterk op aan de strip niet te publiceren. Uit voorzorg werden de 1.250.000 albums voorlopig geblokkeerd. "We onderhouden nochtans goede contacten met de chemische industrie," vertelt Rudi Miel, coscenarist en managing director van Concerto. "We hebben nooit de bedoeling gehad ze in een slecht daglicht te plaatsen. Het blijft tenslotte een fictief verhaal, en in een spannende en educatieve strip heb je nu eenmaal ambigue personages nodig." En Miel kan het weten. Behalve als oprichter van Concerto staat hij immers bekend als auteur van diverse strips. Zo publiceerde hij al vijf albums bij Lombard, bedacht hij voor de Europese Commissie een strip rond het thema racisme, en ontwierp hij voor de uitgebreide cliënteel van Concerto een bonte waaier aan nieuwsbrieven, websites, folders, cd-roms en brochures die vaak gelardeerd worden met stripverhalen, cartoons en andere creatieve hoogstandjes. "Strips zijn een interessant medium om specifieke doelgroepen te bereiken," legt hij uit. "En dat is vooral aantrekkelijk voor grote bedrijven." Die inventieve combinatie van vorm en inhoud heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. Het zag zijn omzet in een decennium vertienvoudigd (2,2 miljoen euro in 2002) en kan het ondertussen bogen op honkvaste klanten als Solvay, Delhaize, Umicore en de Europese Unie. "Voor 2004 hopen we de omzet nog met 25% te kunnen aanzwengelen," voegt Miel er aan toe. "We willen graag verder de internationale en multimediale toer op." Als daar geen geinig stripverhaal in zit. Dave Mestdach [{ssquf}]"Strips zijn een interessant medium om specifieke doelgroepen te bereiken, vooral voor grote bedrijven."