V incent Eaton liet goed dertig jaar geleden de Californische stranden achter zich en trok naar Europa. In de VS had hij een tijd voor het televisiestation NBC gewerkt als stagiair-producer. Maar de job en de sfeer in Hollywood stonden hem niet aan. Bijna toevallig kwam hij in Brussel terecht, waar hij er een gevarieerd professioneel leven op na hield. De audiovisuele dienst van ...

V incent Eaton liet goed dertig jaar geleden de Californische stranden achter zich en trok naar Europa. In de VS had hij een tijd voor het televisiestation NBC gewerkt als stagiair-producer. Maar de job en de sfeer in Hollywood stonden hem niet aan. Bijna toevallig kwam hij in Brussel terecht, waar hij er een gevarieerd professioneel leven op na hield. De audiovisuele dienst van de Europese Commissie, freelance copywriter voor reclamebureaus, voice-over voor softporno- en tekenfilms, in-house reclameman voor Reed El-sevier... Het staat allemaal op zijn cv. "En toen kwam het internet," zegt Vincent Eaton met zin voor historisch bewustzijn. "Opeens zag ik de mogelijkheid om al mijn talenten te bundelen en voor eigen rekening te doen wat ik altijd al het liefst had gedaan: verhalen vertellen." Vanuit zijn eenmansbedrijf The Serious Fun Biz legt Vincent zich sinds een paar jaar toe op het maken van digitale filmpjes. Gewapend met een digitale camera, een scanner en twee stevige desktops knutselt hij korte films ineen die minstens een minuut en maximaal vier minuten duren. "Ik doe alles. Zowel korte bedrijfsspots voor een voorstelling op een beurs als filmpjes over hoe je jouw bureau proper houdt," zegt Vincent Eaton. Eaton benadrukt dat het digitale verhaal geen low-budgetversie is van een klassieke filmproductie. "Eenvoud is het geheim. Door de nadruk te leggen op de menselijke stem die een verhaal vertelt, wordt het een vorm van one-to-one communicatie. En dat werkt. Mensen willen niet aangesproken worden als een massapubliek, maar als individuen."De digitale films kunnen worden geleverd op dvd, cd-rom of ze kunnen opnieuw naar video worden geladen. Bedrijven als Baxter Healthcare, Reed Business Publications, Toyota en DHL hebben het afgelopen jaar filmpjes besteld. "Het enthousiasme is erg groot, want het werkt erg verfrissend." Wouter De BroeckGewapend met een digitale camera, een scanner en twee stevige desktops knutselt Vincent Eaton korte films ineen."Dankzij onze tests wordt de reactietijd ingekort van de huidige vijf tot zes dagen tot 24 uur."