Bandenspecialist Uniroyal was de afgelopen maand opvallend aanwezig in het straatbeeld. Op de affiche was géén band te zien, wél wegstromend water. Is dat de nieuwe aanpak van het merk dat zich met zijn regenband in het bewustzijn van de consument heeft gepositioneerd?
...

Bandenspecialist Uniroyal was de afgelopen maand opvallend aanwezig in het straatbeeld. Op de affiche was géén band te zien, wél wegstromend water. Is dat de nieuwe aanpak van het merk dat zich met zijn regenband in het bewustzijn van de consument heeft gepositioneerd? Volgens Ludo Hendrickx, manager marketing services en communicatie van Uniroyal in ons land, is deze affiche een eenmalige zaak. "Het is de prijs van de Belgoposter-wedstrijd ( Show me the Poster). We gaven ons bureau Scholz & Friends hiervoor de vrije hand. Maar normaal voeren we campagne via radio." De Belgoposter-wedkamp stond open voor adverteerders die de voorbije twee jaar geen gebruik hadden gemaakt van het medium affichage en nu een speciale creatie lieten maken. De winnende affiche hing van 13 tot 26 juli gratis op het Star-netwerk van Belgoposter (350 panelen). "De affiche was gebaseerd op de idee dat een regenband ervoor moet zorgen dat het water wordt afgevoerd," aldus Hendrickx. Draineren verwijst naar een afloop en laat die nu net zo mooi rond zijn als een velg van een autowiel. Dus werd de velg de afloop waarrond het water wegloopt.De poster past evenwel niet in het communicatieconcept van Uniroyal. "Dit is een one shot," zegt Hendrickx. De afbeelding zal ook niet te zien zijn op de verkooppunten. Wél heeft Uniroyal een mailing gestuurd naar de bandenhandels waarin het onderstreept dat het bedrijf communicatief actief blijft. In het recente verleden was het merk vooral op televisie te zien met een spot waarin apen figureerden. Twee jaar geleden werd het filmpje afgevoerd. In Duitsland werd wél een nieuwe spot gemaakt, maar daarover waren de meningen verdeeld. Bovendien was het budget van Uniroyal België onvoldoende hoog om reclame te maken op televisie. "Daarom hebben we dit jaar voor radio gekozen," aldus Hendrickx.Maar heeft de consument een voorkeur voor een bepaald bandenmerk? Hendrickx: "Nee. De verbruiker weet weinig van banden. Die zijn voor hem rond, zwart en in de meeste gevallen te duur. De bandenhandel bepaalt voor 90% welk merk er wordt gemonteerd. Het is ook nooit de bedoeling van onze reclame geweest om een vraag te creëren. Wat we willen bereiken, is dat als de bandenhandel Uniroyal voorstelt aan de consument die niet zegt dat hij nog nooit van dat merk heeft gehoord."