Jaren geleden stond de Porsche 911 voor FahrspaB, Fahrleistung und Fahrarbeit. Geleidelijk aan gingen het rijgenoegen en de rijprestaties er op vooruit, net zoals de ruimte, het comfort en het rijgedrag van de sportwagen. Van stuurarbeid is er evenwel in de nieuwe 911 (bijna) geen sprake meer. De 911 groeide uit tot een zeer beschaafde sportauto. Sommige Porsche-puristen zullen dat betreuren, maar de meeste kopers...

Jaren geleden stond de Porsche 911 voor FahrspaB, Fahrleistung und Fahrarbeit. Geleidelijk aan gingen het rijgenoegen en de rijprestaties er op vooruit, net zoals de ruimte, het comfort en het rijgedrag van de sportwagen. Van stuurarbeid is er evenwel in de nieuwe 911 (bijna) geen sprake meer. De 911 groeide uit tot een zeer beschaafde sportauto. Sommige Porsche-puristen zullen dat betreuren, maar de meeste kopers hebben ongetwijfeld meer oog voor het royalere comfort aan boord en het veilige rijgedrag. Met de beste remmen ter wereld is deze nieuwe Porsche een van de veiligste wagens op de markt. Met de 911 kan zowat alles - wat niet betekent dat een onervaren bestuurder met de 911 de gekste kuren kan uithalen zonder fatale gevolgen. De rijveiligheid van de 911 werd wel op spectaculaire wijze verbeterd dankzij tal van technologische en elektronische hoogstandjes, een adequate ophanging en een uitermate soepele en watergekoelde krachtbron. Meer comfort en een voorspelbaar en veiliger weggedrag zijn toegevingen die Porsche aan de klanten moest doen. Het verdwijnen van de legendarische luchtgekoelde boxermotoren is het gevolg van de strenge milieunormen.Een comfortabele en sportieve ophanging, een zeer soepele motor en een aangepaste versnellingsbak vormen de belangrijkste technische kenmerken van de nieuwe 911. De krachtbron is zo soepel en het koppel zo groot, dat men rustig in tweede kan starten en vervolgens - eenmaal de motor op toeren is gekomen - naar vijfde verhouding schakelen. Maar dat zullen sportieve rijders wellicht niét doen: zij willen in optimale omstandigheden en in elke versnelling genieten van het sensationele acceleratievermogen en de sound van de nieuwe 911-motor. Kenmerken die niet alleen gelden voor de handgeschakelde versie, maar ook voor de automatische uitvoering (die via de tiptronic ook manueel kan worden bediend). De nieuwe 911 Cabrio is een dagelijks bruikbare, ideale open sportwagen voor alle seizoenen. De kap is van een dergelijke kwaliteit dat het interieur potdicht wordt afgesloten. Het openen en sluiten van de kap gebeurt feilloos, in een mum van tijd en via een druk op de knop.We geven het toe: de nieuwe 911 - zowel de Coupé als de Cabrio - is niet voor iedereen weggelegd. Maar voor iets meer dan 3 miljoen frank bent u dan ook zeker van onovertroffen rijplezier.PATRICK OP DE BEECK