Export is een must

Dynali Helicopter Company bestaat sinds 1984. Het bedrijf levert elke maand zo'n twee exemplaren af van de H3 Sport, het enige model van Dynali. Het is een licht toestel dat 110.000 euro kost. "Wij zijn een pak goedkoper en veel sneller dan de concurrentie. Wij kunnen het verschil maken omdat wij een vrij korte productieketen hebben en omdat we bijna alles intern produceren", legt huispiloot Patrick Gauquier uit.

De doelgroep van de onderneming zijn lesgevers en hobbyvliegers. In ons land mogen die toestellen niet vliegen omdat de wetgeving onduidelijk is, waardoor de klanten zich in het buitenland bevinden. Al lijkt er beterschap op komst. "De wetgeving zou stilaan eindelijk rond moeten raken", zegt de piloot. Ook ver buiten onze landsgrenzen, in China en Brazilië, is er belangstelling voor het Belgische toestel.

Aanvankelijk was de onderneming gevestigd in Brussel. Een paar jaar geleden verhuisde ze naar de bedrijvenzone van Nijvel om daar haar productieatelier te installeren. De onderneming begint stilaan krap te zitten. Het bedrijf, waarvan geen omzet bekend is en dat in 2016 een verlies van 167.857 euro liet optekenen, begon onlangs met uitbreidingswerkzaamheden. "Het atelier - en dus ook de productie, hopen we - wordt dubbel zo groot. Er komt ook een spuiterij voor de carrosserie", besluit Patrick Gauquier.

Inox buizen Om een helikopter te bouwen is inox nodig. Dynali beschikt over een enorme voorraad buizen met diverse lengtes en doorsnedes. Die komen onbewerkt in het bedrijf aan. Ze worden er versneden, gebogen en ingekeept tot het geraamte van het toestel. "We hebben het nooit uitgerekend, maar in elke helikopter zitten wellicht om en bij de twintig meter aan buizen", zegt Pierre Desmarets, die het atelier leidt.
Bewerken De overgrote meerderheid van de onderdelen wordt in het bedrijf bewerkt, met twee digitale machines. Desmarets: "Voor sommige onderdelen is een nauwkeurigheid van een honderdste van een millimeter vereist. Iets verderop worden ook de subsystemen intern in elkaar gezet. "Zo winnen we tijd bij de montage van het toestel."
Assemblage chassis Het grootste te lassen onderdeel van de helikopter is het chassis. De lasser is twee tot drie dagen bezig met de assemblage. "Als het chassis klaar, wordt het onder druk gezet. Om scheurtjes of niet-perfecte lasnaden op te sporen, injecteren we er perslucht in."
Composietmateriaal De carrosserie van de helikopter bestaat uit carbon. Een arbeider bewerkt en versnijdt standaardonderdelen tot de elementen die de bekleding van het toestel zullen vormen. "Carbon heeft het voordeel dat het heel sterk en heel licht is. Aangezien onze helikopter wordt ingedeeld in de categorie van de ulm's (ultralichte luchtvaartuigen, nvdr), mag hij niet meer wegen dan 283 kg", zegt Desmarets.
Motor De motor is een Rotax, het meest gangbare model in de luchtvaart. Al wordt er wel aan gesleuteld. "We bouwen een carburatormotor om tot een injectiemotor", legt Desmarets uit. Dat doet Dynali om het vermogen op te drijven en het verbruik te drukken.
Assemblage Als het chassis klaar is, wordt het tijd te beginnen aan de assemblage van de aandrijving. Dat is het hart van de helikopter en bevindt zich net onder de rotorbladen. De motor plaatsen gaat snel, maar sommige stappen van de montage kunnen worden omgekeerd. "Je kunt het vergelijken met een uiterst complex horloge", zegt een arbeider.
Kabelboom Elke helikopter krioelt van de elektronica. In elk toestel zit een kabelboom met een zestigtal kabels. Om daar wijs uit te raken, heeft elke kabel een andere kleur. Een deel van de kabels wordt meteen aangebracht zodra het chassis klaar is, de laatste worden tijdens de volgende fase op het dashboard aangesloten.
Dashboard Om de piloot maximale zichtbaarheid te geven, is het dashboard erg compact. De elektricien is twee dagen bezig met alle aansluitingen. "We stellen een standaarddashboard voor, maar sommige klanten willen bijvoorbeeld een ander type radio. We kunnen de helikopter ook uitrusten met een EFIS, een uniek digitaal scherm dat alle informatie centraliseert."
Roderen Als de helikopter klaar is, wordt hij vijf uur lang getest door Patrick Gauquier, de piloot van het bedrijf. "Alle elementen worden geanalyseerd, vooral het evenwicht van het toestel. De helikopter wordt zowel stationair getest als tijdens diverse vluchten tegen verschillende snelheden", legt hij uit.