Inge Vervliet (44) startte vorig jaar als nieuwe marketing- en communicatiemanager bij BMW Belux. Voor haar was BMW niet echt heel nieuw. Ze was al sinds 1988 account director voor het automerk, eerst bij het reclamebureau VVL/BBDO en later - toen BMW de belangen daar onderbracht - bij G&Co. Was het toch een grote verandering om van de bureaukant naar de adverteerderszijde te gaan? "Als medewerker van een bureau kom je er pas aan het einde van het marketingtraject bij. Als adverteerder heb je een veel brede...

Inge Vervliet (44) startte vorig jaar als nieuwe marketing- en communicatiemanager bij BMW Belux. Voor haar was BMW niet echt heel nieuw. Ze was al sinds 1988 account director voor het automerk, eerst bij het reclamebureau VVL/BBDO en later - toen BMW de belangen daar onderbracht - bij G&Co. Was het toch een grote verandering om van de bureaukant naar de adverteerderszijde te gaan? "Als medewerker van een bureau kom je er pas aan het einde van het marketingtraject bij. Als adverteerder heb je een veel breder perspectief, je betrokkenheid bij de andere afdelingen in het bedrijf is veel groter. Je hebt een completer zicht op sales en aftersales, je hebt veel meer contacten met het hoofdkantoor in Duitsland en met andere landen. Dat is heel verrijkend geweest", zegt Vervliet. Ze is in haar functie ook opdrachtgever geworden van haar vorige werkgever. "Dat is heel natuurlijk verlopen. Langs beide kanten is dat zonder veel moeilijkheden gegaan. Ik werk in partnership met Louis Gendebien, directeur van G&Co, maar er is toch een andere relatie." Feit is ook dat ze het reclametraject zeer goed kent. Dat maakt dat bepaalde zaken sneller kunnen evo-lueren, maar ook dat een bureau haar weinig wijs kan maken als het over productie en productiekosten gaat. Ze heeft nu immers ook de verantwoordelijkheid voor het reclamebudget en moet voor haar uitgaven verantwoording afleggen aan de aankoopafdeling. Vervliet is bij BMW ook direct in het water gegooid. "Ik moest onmiddellijk zwemmen en heb geen tijd gehad om me in te werken. Dat is goed gelukt. September was toen - en nu ook - een zware maand met dealerpresentaties en contacten met Duitsland." Bovendien begon de economische crisis zich te laten voelen. Dat heeft ertoe geleid dat de leiding van Duitsland op marketing- en communicatiegebied wat strakker is geworden. De eerste uitingen daarvan zijn deze weken in de media te zien. Er is onder meer een nieuwe slogan Vreugde komt naar u toe. "Dat is een internationale evolutie. We richten ons met 'vreugde' naar de centrale waarden van het merk, meer naar de levenswaarden. We hebben met de verschillende landen samen gezeten om ervoor te zorgen dat we allemaal op de juiste golflengte zitten." Of ze nog terug wil naar de wereld van de reclamebureaus? Het antwoord is heel duidelijk. "Nee. Ik heb twintig jaar achter de rug in de bureaus. Mijn baan is vandaag heel interessant." Inge Vervliet (44) Is: marketing- en communicatiemanager BMW Belux Vrije tijd: sport (tennis, joggen, zwemmen), vrienden en vriendinnen zien, muziek, lezen en kokenAVP