M atts Lundgren te pakken krijgen is geen sinecure. Druk, druk, druk, mijnheer. U weet hoe dat gaat. Voor een keer zijn we nog geneigd het te geloven ook. Want Lundgren heeft als gedelegeerd bestuurder van de Antwerpse fabrikant en ontwikkelaar van aandrijfsystemen een behoorlijk gevulde agenda. Niet alleen moet de vestiging in Lommel tegen eind dit jaar met 150 mensen operationeel zijn, hij voert ook gesprekken met kandidaat-overnemers nu moederbedrijf Invensys een deel van zijn schuldenlast wil afromen via de lucratieve...

M atts Lundgren te pakken krijgen is geen sinecure. Druk, druk, druk, mijnheer. U weet hoe dat gaat. Voor een keer zijn we nog geneigd het te geloven ook. Want Lundgren heeft als gedelegeerd bestuurder van de Antwerpse fabrikant en ontwikkelaar van aandrijfsystemen een behoorlijk gevulde agenda. Niet alleen moet de vestiging in Lommel tegen eind dit jaar met 150 mensen operationeel zijn, hij voert ook gesprekken met kandidaat-overnemers nu moederbedrijf Invensys een deel van zijn schuldenlast wil afromen via de lucratieve verkoop van enkele kroonjuwelen, waaronder Hansen Transmissions. Sinds in april 2003 bekend raakte dat de Britse automatiseringsgroep Invensys een deel van haar activiteiten van de hand doet om zijn resterende schuldenlast van goed 2,3 miljard euro aan te zuiveren, heeft Lundgren tal van kandidaten zien passeren. "We zijn van zeer nabij betrokken bij die gesprekken," zegt de 39-jarige Zweed. "Momenteel beschikken we over een shortlist van vier kandidaat-overnemers met wie we finale gesprekken voeren. Ik hoop die binnen enkele maanden te kunnen afronden." Lundgren benadrukt meteen dat de investeringen in Lommel en de continuïteit van de Belgische activiteiten op geen enkel moment in gevaar komen, ongeacht de overnemer. "Daar wil ik heel duidelijk over zijn. Dat is goed doorgepraat met die mensen. Integendeel, het aanwervingsschema wordt zelfs opgevoerd." Al verloopt de zoektocht nog niet van een leien dakje. Vandaag werken er "tussen de 50 en de 100 mensen" in de gloednieuwe Lommelse vestiging, die naar verluidt 93 miljoen euro kost. "Een deel van hen is effectief al aan de slag, terwijl een ander deel nog volop met de opleiding bezig is." Zo draagt Lommel al sinds enkele weken wat bij in de productie van tandwielkasten voor windturbines. Dat ontlast de vestiging in Edegem. "Tegen eind 2004 moeten er 300 mensen aan de slag zijn."Is industrie dan toch niet ten dode opgeschreven in België? "Er is - terecht - een enorme aandacht voor de kosten. Maar tegelijk moet je oog blijven hebben voor de productiviteit en de kwaliteit," predikt Lundgren. "Ik kan niet voor andere bedrijven spreken, maar voor ons is België een belangrijke schakel. Wij blijven investeren in kwaliteit." Terloops merkt hij op dat Genk maar op een kilometer of 40 van Lommel ligt. "Ik ben ervan overtuigd dat er tussen de getroffen arbeiders van Ford zeker mensen zitten die passen in het profiel dat we zoeken." Intussen komt er van zeilen of fotografie, de twee passies van Lundgren, niet veel in huis. "Zoals bij iedereen op dit ogenblik bij Hansen Transmissions is mijn vrije tijd beperkt. Het is alle hens aan dek, maar op termijn moet ook dat wat normaler worden." Lieven Desmet Ondanks de geplande overname komen de activiteiten in België niet in gevaar. Er komen zelfs aanwervingen.