A msterdam in de ochtend, Brussel in de namiddag, morgen Parijs. Bart Decrem (36) toert Europa rond om Firefox te promoten, de opvolger van de ooit toonaangevende internetbrowser Netscape. Firefox is snel en praktisch en brengt onder meer met zijn popup-killer vernieuwing in de ingedommelde browsermarkt. Als business development manager van de Mozilla Foundation, de makers van Firefox, leidt Bart Decrem de marketingcampagne. Mozilla, met vijftien personeelsleden, nam vorig jaar de Netscape-ontwikkelingen van AOL...

A msterdam in de ochtend, Brussel in de namiddag, morgen Parijs. Bart Decrem (36) toert Europa rond om Firefox te promoten, de opvolger van de ooit toonaangevende internetbrowser Netscape. Firefox is snel en praktisch en brengt onder meer met zijn popup-killer vernieuwing in de ingedommelde browsermarkt. Als business development manager van de Mozilla Foundation, de makers van Firefox, leidt Bart Decrem de marketingcampagne. Mozilla, met vijftien personeelsleden, nam vorig jaar de Netscape-ontwikkelingen van AOL over. Decrem heeft geen klagen over zijn succes. De veelgelezen columnist Walt Mossberg wees half september in The Wall Street Journal de Firefox-browser aan als een veiliger alternatief voor het virusgevoelige Microsoft-equivalent. "Als ik u was, zou ik Internet Explorer van Microsoft dumpen," schreef Mossberg zwart op wit. En dat voor een product waarvan eigenlijk pas op 9 november de officiële versie 1 wordt uitgebracht. Tien jaar geleden trok Bart Decrem naar Stanford om er Rechten te studeren. Hij kwam er in het achtergestelde East Palo Alto in het buurtwerk terecht. Hij heeft inmiddels jarenlange ervaring met sociale actie vanuit zijn werk voor Plugged In, dat hij startte na zijn studies in Stanford. Plugged In wou East Palo Alto vertrouwd maken met pc-technologie en zette onder andere een tienerbedrijf op, dat webpagina's ontwierp. In 2000 stond Decrem mee aan de wieg van Eazel, een bedrijf dat Linux gebruiksvriendelijk wou maken maar een jaar later crashte. Lotus-stichter Mitch Kapor, een bestuurder van Eazel, loodste hem binnen bij de Mozilla Foundation, nadat Decrem twee jaar in Korea - voorvaderland van zijn Amerikaanse vrouw - in Linux-bedrijven had gewerkt en Koreaans had geleerd. Nu verdeelt hij zijn tijd tussen marketing en het smeden van partnerships, met organisaties als het W3C-consortium of bedrijven als Adobe, Macromedia , Sun of Opera. Interessant is dat hij voor Firefox ook een hoop deals met bedrijven sluit, die geld opbrengen. "Grote websites zien dat de Firefox-gebruikers - 5 tot 7 % - tot hun actiefste klanten behoren. Firefox is open source, dus kunnen ze er een eigen versie van uitbrengen. En de technische diensten, zoals die van Dell, hebben grote kosten door spyware. Zij zullen Firefox misschien niet als default installeren, maar wel als backup," zegt Decrem. Hij kan rekenen op partners als Novell, IBM en anderen, die zo'n 35 personeelsleden ter beschikking stellen, vooral programmeurs. "We hebben bijna geen geld voor marketing, dus ons succes loopt via mond-tot-mondreclame," zegt Decrem. "Er zijn al 100.000 websites die naar ons linken." Het meest zichtbare wapenfeit wordt de advertentie in The New York Times, waarin supporters - bijna 10.000 vorige vrijdag - voor pakweg 30 dollar hun steun aan Firefox met naam en toenaam laten registreren. Microsoft mag de handschoenen gaan aantrekken. B.L."Als ik u was, zou ik Internet Explorer van Microsoft dumpen." [The Wall Street Journal]