Uitbreiden als een olievlek

U mag twee keer raden wat ze verkopen bij Oil & Vinegar. Precies: pastaschalen. En veel mediterraan lekkers, natuurlijk. Nu alleen in Mechelen, naar eigen zeggen over anderhalf jaar in vijftien Vlaamse steden.

Mechelen, 1 maart 2002. Patrick Dewever, ex-kantoordirecteur van een Antwerps BBL-beleggingskantoor, ruilt de beveks, aandelen en obligaties voor olie en azijn. De eerste buitenlandse vestiging van de Nederlandse franchiseketen Oil & Vinegar is een feit. De jonge keten zet daarmee haar snelle groei voort: de eerste twee Nederlandse vestigingen werden in 1999 opgericht door de zakenpartners John Blogg en Femke Stevens (onder andere van het Antwerps Kookhuys); ondertussen zijn er 25 winkels in Nederland. Na België volgden ook al Engeland, Schotland, Zweden, Duitsland en Ierland.

Het concept is eenvoudig. Dewever: “Oil & Vinegar is in de eerste plaats een culinaire cadeaushop. Wij bieden een bonte mengeling van mediterraan gerichte producten zoals olijfolie en gearomatiseerde oliën, pasta’s, sauzen en kruiden, aangevuld met pastaschalen, pastamachines, olieflessen enzovoort.”

In Mechelen werd in de eerste negen maanden na de oprichting een omzet gerealiseerd van 320.000 euro, waarvan 70 % in de food-afdeling. In 2003 wil Dewever dat cijfer met gespreide marketingacties optrekken tot 400.000 euro.

In elke winkel staan een dertigtal producten geopend klaar. Een handige zet om de klant over de streep te trekken voor een toch niet zo goedkope aankoop. Toch vindt Dewever dat de prijzen meevallen. “We horen niet bij de duurdere speciaalzaken: 15 euro voor een halve liter olie betaal je in de supermarkt ook. Maar daar kun je niet proeven en bijgevolg zijn de mensen minder geneigd om er het geld voor neer te tellen. Hier weet je wat je koopt.” Vier adviserende personeelsleden en een huismerk met eigen vormgeving moeten de klanten over de streep trekken.

Dewever is ook master-franchisehouder voor Oil & Vinegar in Vlaanderen. Op korte termijn wil hij een Vlaams netwerk van franchisewinkels uitbouwen. Er lopen gesprekken over zes vestigingen (Antwerpen, Lier, Wijnegem, Brugge, Gent en Leuven). Tegen eind 2004 zouden er vijftien franchisewinkels moeten staan. “Zo’n snelle groei is nodig om onze marktpositie in te nemen,” luidt het. Ook internationaal reiken de ambities van de Nederlandse initiatiefnemers ver. Tegen 2005 wil de keten in Noordwest-Europa 250 winkels hebben.

Jean-Paul Wydoodt

Momenteel heeft Oil & Vinegar één vestiging in Vlaanderen. Tegen eind 2004 zouden dat er vijftien moeten zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content