De stichting ECDL is sinds 1997 in de weer om het Europese computerrijbewijs te promoten bij bedrijven en overheden. Intussen is het ECDL in veertig landen, ook buiten Europa, ingevoerd. De tests worden afgenomen in door de stichting erkende centra. Het lesboek, met oefen-cd-rom, wordt uitgegeven bij de jonge Antwerpse uitgeverij Crux Editions.
...

De stichting ECDL is sinds 1997 in de weer om het Europese computerrijbewijs te promoten bij bedrijven en overheden. Intussen is het ECDL in veertig landen, ook buiten Europa, ingevoerd. De tests worden afgenomen in door de stichting erkende centra. Het lesboek, met oefen-cd-rom, wordt uitgegeven bij de jonge Antwerpse uitgeverij Crux Editions. Crux werd in 1997 opgericht door Lode Goukens, die voor Knack vijf jaar lang de computerrubriek Modem bij elkaar schreef en met Vraagbaak Internet in 1995 het eerste Belgische boek over het wereldwijde web publiceerde. In 1998 begon Crux met een paar projecten rond wetenschappelijke en juridische cd's. "Ik liep al een tijdje rond met het idee iets te doen met computer-based training, maar de voorstellen die ik zag waren niet bevredigend. Ik ben dan een ex-collega uit Nederland tegen het lijf gelopen. Hij had intussen ook een uitgeverij opgericht en liet me het ECDL-boek zien. Hij stelde voor dat ik de verdeling voor België zou doen. Ik was meteen enthousiast." Hoewel de cursisten geen verplichting tot aankoop hebben, is een succes van het ECDL-boek waarschijnlijk. Goukens blijft er nuchter bij. "Als persoon ben ik vooral erg tevreden over de kwaliteit van het product. Als bedrijfsleider hoop ik minstens op een break-even. Maar ik ben geen kralenteller die de stekker uittrekt als het product geen 'marge' van 34% heeft."Een succes zou echter geen luxe zijn. De cijfers van Crux geven op het eerste gezicht reden tot ongerustheid. Maar, zegt Goukens, de balansen van de twee eerste jaren zijn irrelevant. "Pas in december 1999 ben ik me fulltime op Crux gaan toeleggen. Bovendien hebben we in dat jaar nog op de valreep zware investeringen ingebracht. Ondertussen hebben we een belangrijke groei gerealiseerd. In 2001 hadden we na drie kwartalen de omzet van 2000 bereikt." Een derde van de omzet wordt gehaald uit de uitgeefactiviteiten, 55% uit de duplicatie van cd's en dvd's en het resterende deel uit de afdeling onderzoek. "Veel bedrijven vinden onderzoek overbodig, maar voor mij is het essentieel. Ik wil iets opbouwen, voorzichtig. Over een paar jaar wil ik kunnen zeggen: we zijn niet op onze bek gegaan."Wouter De Broeck