UCB raakte in het tweede kwartaal bijna 25 procent van zijn marktwaarde kwijt. De twijfels over het biofarmabedrijf zijn te begrijpen. Net als voor veel westerse farmabedrijven waren de voorgaande jaren ook voor UCB overgangsjaren in de winstontwikkeling. In 2011 begon na de Verenigde Staten ook in Europa de concurrentie van generische middelen te spelen voor UCB's meest verkochte middel Keppra, een medicijn tegen epilepsie. Enkele jaren daarvoor had de groep al het patent voor haar andere sterproduct, het antialler-gicum Zyrtec, zien vervallen.
...

UCB raakte in het tweede kwartaal bijna 25 procent van zijn marktwaarde kwijt. De twijfels over het biofarmabedrijf zijn te begrijpen. Net als voor veel westerse farmabedrijven waren de voorgaande jaren ook voor UCB overgangsjaren in de winstontwikkeling. In 2011 begon na de Verenigde Staten ook in Europa de concurrentie van generische middelen te spelen voor UCB's meest verkochte middel Keppra, een medicijn tegen epilepsie. Enkele jaren daarvoor had de groep al het patent voor haar andere sterproduct, het antialler-gicum Zyrtec, zien vervallen. UCB slaagde erin dat patentverval op te vangen door de jongste jaren drie nieuwe stergeneesmiddelen op de markt te brengen. Het meest beloftevolle is Cimzia, tegen de ziekte van Crohnen reumatoïde artritis. Daar verwacht UCB een piekverkoop van 1,5 miljard euro. Ook met Vimpat, net als Keppra een middel tegen epilepsie, verwacht de UCB-top een blockbuster in handen te hebben met een piekverkoop van 1,2 miljard euro. Tot slot is er Neupro, tegen de ziekte van Parkinsonen het rustelozebenensyndroom, waar de ambitie met 400 miljoen euro een stuk bescheidener is. De drie nieuwkomers samen waren vorig jaar goed voor 944 miljoen euro omzet, bijna de helft meer dan in 2011. De verkoop van de drie middelen samen lag voor het eerst hoger dan die van Keppra, waarvan de omzet opnieuw met 13 procent zakte tot 838 miljoen euro. UCB zag zijn omzet vorig jaar weer stijgen (+7 % tot 3,46 miljard euro), na een stagnatie van afgerond 3,2 miljard euro in 2010 en 2011. Hetzelfde geldt voor de winstevolutie: 1,99 euro per aandeel in 2010, 1,89 euro in 2011 en 2,14 euro vorig jaar. Maar na tegenvallende kwartaalcijfers kwam eind april de koers van UCB onder druk. In het eerste kwartaal hadden Cimzia, Vimpat en Neupro voor het eerst samen lagere verkopen laten optekenen dan het kwartaal ervoor. Maar dat bleek slechts een accident de parcours. De halfjaarresultaten leren dat de trage start in de verkoop van de eerste maanden maar een tussentijdse dipje was, al werd de 9 procent lagere omzet van het eerste kwartaal niet volledig opgehaald. De groepsomzet (1,66 miljard euro) lag 3 procent lager dan in de eerste helft van 2012. De verkoop van Keppra verschrompelde verder (-19 % tot 361 miljoen euro) en werd niet volledig gecompenseerd door de groei bij de nieuwe sterren: 272 miljoen euro (+30 %) voor Cimzia, 185 miljoen voor Vimpat (+23 %) en 80 miljoen voor Neupro (+48 %). UCB kan ook worden gekocht via (Financière de) Tubize. Die monoholding is met 66,37 miljoen UCB-aandelen in haar bezit (op 30 juni) veruit de grootste aandeelhouder (36,2 %) van het biofarmabedrijf. De intrinsieke waarde van een Tubize-aandeel bedraagt afgerond 63 euro, zodat de beurskoers een forse holdingdiscount van 38 procent inhoudt. Bovendien blijft UCB een kansrijk overnamedoelwit de komende jaren. Vandaar het advies 'koopwaardig' voor Tubize. DANNY REWEGHS