U schrijft toch ook?

Meisterstück van Montblanc bestaat 75 jaar, en al die tijd is het design van deze beroemde pen onveranderd gebleven. Zelfs in een periode van informatiestromen en communicatiesnelwegen kent de ‘cult-pen’ van Montblanc een groeiende populariteit.

In de Middeleeuwen, ten tijde van gilden en ambachten, was het meesterstuk de proef die een ambachtsman moest afleggen om de titel van meester te mogen dragen. Meisterstück van Montblanc is een meesterstuk in de klassieke betekenis van het woord. In zoverre dat niemand er in 75 jaar in geslaagd is de Duitse pennenmaker van de troon te duwen. Of zoals voorzitter Norbert Platt van Montblanc International het uitdrukt: “Als een concurrent mij morgen vraagt een pen te ontwerpen die Montblanc van de top kan stoten, dan bedank ik. Omdat ik weet dat dit onmogelijk is.”

Het bedrijf dat in 1906 opgericht werd onder de oorspronkelijke naam Simplo Fillerpen Company staat vandaag voor exclusieve pennen en een uitgebreide gamma accessoires, van lederwaren en juwelen tot brillen en uurwerken. Montblanc behoort tot de internationale Vendôme Luxury Group, stelt 700 mensen tewerk, heeft 80 eigen boetieks in Europa, Amerika en Azië en telt ruim 9000 verkooppunten in meer dan 70 landen. De witte ster die op alle pennen te zien is, verwijst naar de met eeuwige sneeuw bedekte top van de Mont Blanc; het is een symbool geworden van luxe, traditie, kwaliteit en vakmanschap. Alle computers van de wereld hebben dat niet kunnen verhinderen.

De waarschuwing

dateert nochtans reeds van 1923. Toen stond in The International Herald Tribune te lezen: “Het schrijven van een brief, in de oude betekenis van een persoonlijk, omslachtig verhaal, is op sterven na dood. En, wat nog erger is: handgeschreven liefdesbrieven behoren helemaal tot het verleden.” Een jaar later bracht Montblanc, helemaal tegen de tijdgeest in, zijn meest prestigieuze pen op de markt.

Vandaag de dag wordt zelfs gezegd dat Montblanc zijn succes precies te danken heeft aan de toenemende informatisering die onze hectische tijd kenmerkt. Terwijl de computer koel informatie opslaat, reflecteert het handschrift de spiegel van onze ziel. De Herald Tribune had het inderdaad verkeerd voor: de handgeschreven liefdesbrief behoort 75 jaar later nog steeds niet tot het verleden. Gelukkig maar.

Toch heeft het tot 1992 geduurd vooraleer Montblanc uitpakte met een Writers Edition. Sindsdien werden collector’s items op de markt gebracht die een hommage brengen aan schrijvers als Hemingway, Agatha Christie, Oscar Wilde, Voltaire, Alexandre Dumas, Fjodor Dostojevski en Edgar Allan Poe. Deze en andere historische pennen kan men bewonderen in het Montblanc Museum in Hamburg, waar zich de hoofdzetel van het merk bevindt.

De prijs

van een ‘normale’ Montblanc-pen schommelt tussen 10.000 en 20.000 frank, maar het merk heeft ook de eer en het genoegen de duurste pen ter wereld (de massief gouden Solitaire) te hebben ingeschreven in het Guinness Book of Records.

Ter gelegenheid van de 75ste verjaardag van Meisterstück brengt Montblanc een aantal schitterende schrijfinstrumenten uit in een beperkte oplage van 1924 stuks (het jaartal!): prachtige composities van de edelste metalen, van roze goud en parelmoer, van zilver en platina (925/1000). Het orgelpunt van deze feestelijke gamma is een unieke serie van 75 exemplaren (de verjaardag!), vervaardigd uit 18-karaats witgoud en rood goud met diamanten.

Wie schrijft die blijft. Het oude gezegde dat schrijvers en journalisten zo graag hanteren, is en blijft meer dan ooit actueel in dit door Internet beheerste tijdperk. U schrijft toch ook?

TEKST: HENK VAN NIEUWENHOVE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content