Julie Morgenstern, Hoe haal ik het beste uit mijn werk? - Negen competenties om te schitteren op kantoor. Academic Service, 246 blz., 22,95 euro.
...

Julie Morgenstern, Hoe haal ik het beste uit mijn werk? - Negen competenties om te schitteren op kantoor. Academic Service, 246 blz., 22,95 euro.Geen navelstarende bitch, de ijspriem steevast klaar om bliksemsnel in uw rug te ploffen als dat haar carrière weer wat kon oppoken, maar een leidster die haar doortastende besluiten nam met een innemende monkel. Zelfverzekerd, maar ook hartelijk en collegiaal was Rosa. De glazige glimlach van wrok en afgunst was niet aan haar besteed. De vice-president Strategische Marketing bij een topbureau had het allemaal. Tot haar to do-lijstje almaar langer werd, de werkdagen hard labeur vergden en haar gezinsleden haar om 10 uur 's avonds vertwijfeld belden om te vragen of ze nog naar huis kwam. Haar prestaties kelderden, ze voelde zich hondsmoe en vroeg zich propvol frustratie af: "Ligt het aan mij of ligt het aan hen?" Die wanhopige vraag van Rosa vormt de rode draad in Hoe haal ik het beste uit mijn werk?, een boek over tijdmanagement, zelforganisatie en werkdoorlichting dat de clichés uit het genre overstijgt. Niet dat de New Yorkse expert in tijdmanagement en communicatie Julie Morgenstern uitpakt met grandioze nieuwe inzichten. De klassiekers passeren de revue: kies prioriteiten, maak komaf met tijdverslinders, bespaar uzelf tijd en ellende door een betere samenwerking en leer delegeren. Niets nieuws onder de zon, maar Morgenstern laat wel een nieuw licht schijnen op zowel de theorie als de talloze tips. Dat nieuwe perspectief spruit voort uit haar kernvraag: "Ligt het aan mij of ligt het aan hen?" Met haar centrale vraag dwingt Morgenstern de lezer te zoeken waar de obstakels echt liggen. U kunt er zich dus niet zomaar vanaf maken met het mopperen op de collega's, de chefs of de vastgeroeste organisatie. Ga eerst na of u niet zelf dringend een smeerbeurt nodig hebt. En als het dan toch de anderen zijn, zanik u en uw hele omgeving dan niet de put in, maar stroop zelf de mouwen op. Kortom, zoek uit wat u kunt doen om er goed mee om te gaan en teken een strategie uit die stilaan wat kan veranderen in de organisatie. Om die dubbele opdracht (sleutelen aan het eigen gedrag én aan dat van de anderen of aan de organisatie) aan te kunnen, hebt u negen competenties nodig. Na een hoofdstuk over de diagnose van uw werksituatie en het evenwicht tussen uw werk en privé-leven, wijdt Morgenstern een hoofdstuk aan elke competentie: van de traditionele prioriteitentips tot advies om beter te kunnen samenwerken. Geen wereldschokkende inzichten, wel voldoende aha's als uiting van herkenning én mogelijke oplossingen. Luc De Decker